لغو کنسرت‌ها بهانه‌های مذهبی، ابزارهای سیاسی

konsert_music_8766

ادامه درگیری‌ها بر سر لغو یا برگزاری کنسرت‌ها، از شنبه تا جمعه «بازی یک هفته‌ فرهنگی» در بستری از رقابت‌های سیاسی و جناحی

«محبت‌نیوز» – جدال دولت حسن روحانی با ائمه جماعات بر سر لغو کنسرت‌ها هفتگی شده است. اگر تا همین چند وقت پیش مشهد که این روزها زیر یوغ احمد‌علم‌الهدی قدرت نفس کشیدن ندارد سنگر نخست اقتدارگرایان بود، حالا منع برگزاری کنسرت‌ها به دیگر شهرها از جمله تفت در استان یزد هم سرایت کرده است.

بسیاری از کاربران در فضای مجازی به شوخی و کنایه نام خراسان را با هشتک خراسان اشغالی (#خراسان‌اشغالی) می‌نوشتند، اما انگار وضع وخیم‌تر از اینها شده است.

پنجشنبه چهارم شهریور شهرام و حافظ ناظری در یزد کنسرت داشتند و قرار بود ساعت هشت شب با مجوزهای لازم اجرا داشته باشند که کار به درگیری کشید و صبح همین روز گروه‌های فشار روبروی سالن بنر بزرگی نصب کردند که روی آن نوشته شده بود در این محل دعای کمیل برگزار می‌شود و نماز مغرب و عشاء اقامه می‌گردد!

با پادرمیانی ریش سفیدهای دولت دقیقه ۹۰ کنسرت برگزار شد، اما معترضین پشت در سالن کفن پوش ایستادند و شعار دادند، از مرگ بر منافق گرفته و مرگ بر آمریکا تا «غارت‌گر بیت‌المال مرگت باد ننگت باد. وزیر ارشاد ما خجالت خجالت» و از ورود شهروندان به داخل سالن جلوگیری کرده بودند.

ششم شهریور اما امام جمعه ایلام به علم‎الهدی حمله کرد و در نماز جمعه گفت :«این مسأله راه‌حل دارد، چرا باید موضوعات را پیچاند، اگر موسیقی حرام است چرا مراجع عظام و دولت و قانون وارد عمل نمی‌شوند؟ اگر حلال است بگویید، چرا انگار در یک شهر حلال و در شهر دیگر حرام است؟»

به گفته شیخ شمس‌الله سراج :«اگر برخی بزرگان می‌گویند به‌خاطر حرمت امام رضا در مشهد امکان اجرا وجود ندارد، جواب این است که شما باید مردم را جوری بار می‌آوردید که حریم‌ها را نگه دارند؟ نمی‌شود گفت این‌جا ممنوع است، مملکت قانون دارد. این وسط گناه مردم چیست؟ باید برای شادی مردم فکری کرد؟ آیا کنسرت را ممنوع کنیم تا مردم از ماهواره‌ها استفاده کنند؟ باید از اظهارنظرهای حساسیت برانگیز خودداری کرد» .

سایت “الف” متعلق به «احمد توکلی» نماینده سابق مجلس نیز با اعتراض به لغو کنسرت‌ها نوشت «مگر حرف علم‌الهدی حکم حکومتی است؟»

در این بین گروهی به دنبال این هستند که پای علی خامنه‌ای را به ماجرا باز کنند و او موضوع را فیصله دهد، با این وجود تا این لحظه سکوت کرده و میدان را به دست خشک مقدسان و تندروهای امنیتی سپرده!

در عین حال برخی بر این باورند که لغو این کنسرت‌ها ابزار تندروها و جناح اصولگرا برای ناکارآمد نشان دادن دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دولت هم می‎کوشد تا قدرت خود را به هوادارنش نشان دهد و آنان را ناامید نکند.

هفته گذشته شیخ عباس فرازی‌نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس با حمایت از علم الهدی گفته بود :«کنسرت حرام نیست، اما در مجموع دارای حواشی مانند اختلاط زن و مرد، بد حجابی و بی حیایی برخی جوانان در قبل و بعد از کنسرت هستیم و این گونه مسائل دست به دست هم می‌دهد تا با توجه به امر به معروف و نهی از منکر آیت الله علم الهدی اعلام کنند که در مشهد این برنامه برگزار نشود تا حواشی آن منجر به ولنگاری فرهنگی در مشهد نگردد.»