آخوند اژه ای: زندانهای حکومت اسلامی دیگر جا ندارد

zendan-rajaei دادستان کل کشور گفت: یکی از وظایف اصلی حکومت، تعالی کشور، ارتقاء جامعه در ابعاد مختلف، هدایت و ارشاد افراد جامعه برای رسیدن به سعادت است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌های سراسر کشور که با موضوع بررسی راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: برای رسیدن به سعادت جامعه موانعی وجود دارد که ناگزیر باید این موانع برداشته شود تا جامعه اسلامی به کمال برسد و در این مسیر هستند افرادی که راه را گم می‌کنند و حتی مانع آن می‌شوند که دیگران به سعادت برسند.

وی با بیان این‌که «فردی که دچار آسیب و لغزش می‌شود باید برایش شرایطی فراهم شود که به جامعه بازگردد» گفت: ما در این خصوص وظیفه سنگینی برعهده داریم و باید ضمن تعقیب و تنبیه و مجازات فرد متخلف و آسیب دیده، به گونه‌ای با او برخورد کنیم که مسیر تکامل و بازگشت به جامعه را در پیش گیرد.

وی تصریح کرد: وظیفه تمام ما آن است که قانون را اجرا کنیم اما وظیفه مهمتر آن است که قاضی، دادستان، رییس دادگستری و رییس زندان فرد خارج شده از مسیر را با هزینه‌ای کم به مسیر واقعی خود که همانا پیمودن راه تکامل است بازگرداند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: هدف ما درمان افراد متخلف و منحرف در جامعه است و مجازات‌ها نباید به گونه‌ای باشد که این افراد برای همیشه از حضور در جامعه محروم شوند.

وی در تبیین برخی شرایط اعمال مجازات زندان افزود: نباید به گونه‌ای مجازات کنیم که فرد متخلف ساقط شود و نتواند به جامعه و خانواده برگردد، مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد و در اعمال مجازات‌ها به ویژه مجازات زندان باید مراقب آسیب‌های وارده به خانواده زندانی نیز بود

دادستان کل کشور تاکید کرد: نباید مجازات به گونه‌ای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفه‌آموزی باز بماند، زیرا فردی که بی‌هنر و بی‌سواد به جامعه بازگردد دارای عقده‌ای دیگر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که «امروز یکی از آسیب‌های زندانی شدن افراد که دامن‌ جامعه را می‌گیرد، معضلاتی است که چه بسا بر اثر زندانی شدن افراد برای خانواده زندانیان ایجاد می‌شود» گفت: باید با هزینه‌ای کم میزان فایده را بالا برد و از آسیب‌های اجتماعی زندانی شدن افراد پیشگیری کرد.

وی گفت: تراکم جمعیت در زندان‌ها مطلوب نیست و هیچ یک از مسوولان در این خصوص راضی نیستند و باید تلاش کرد تا گام‌های مؤثرتری در این خصوص برداشته شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گام‌های خوبی برای کاهش آسیب‌های زندانیان در گذشته برداشته شده است و لازم است با تقویت راهکارها و برنامه‌ها آسیب‌ها را هر بیشتر مهار کرد.

وی به دستور العمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد و افزود: گرچه هیچ دستورالعمل و قانونی بی‌عیب و نقص نیست اما باید گفت که به روی این دستوالعمل به صورت جامع کار شده است و نقش بخش‌های مختلف دستگاه قضایی در این دستورالعمل و نحوه عملکردشان لحاظ شده است.

وی، به جرایم خشن و گروهی نیز اشاره کرد و گفت: در برخورد با جرایم خشن و باندی، از جمله موادمخدر نباید اغماض داشت و باید برخورد قاطع صورت گیرد.

دادستان کل کشور در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که «باید جمعیت کیفری زندان‌ها را کاهش داد» افزود: هنر مدیریت ما به عنوان مسوولان قضایی این است که افراد مضر در جامعه را تحت تعقیب قرار داده و در قرنطینه نگه داریم ولی در عین حالی که مجازات می‌کنیم، زمینه‌ای را فراهم سازیم تا فرد متخلف پس از تحمل مجازات، هدایت شود و به جامعه بازگردد.