خطر اجرای حکم اعدام شهرام احمدی/ رد درخواست اعاده دادرسی

شهرام-احمدی۳-copy-1-765x510

دیوان عالی کشور در خواست اعاده دادرسی شهرام احمدی، زندانی سنی‌مذهب محکوم به اعدام را رد کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در خواست اعاده دادرسی شهرام احمدی، زندانی سنی‌مذهب محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که به اعدام محکوم می باشد، از سوی دیوان عالی کشور رد شده است. این درحالی است قاضی اجرای احکام رجایی شهر به زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام اعلام کرده است، درصورت رد اعاده دادرسی حکم این زندانیان در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

فعالان حقوق بشر در گزارشی درباره روند پرونده این زندانی محکوم به اعدام نوشت؛ رد اعاده دادرسی این زندانی که از سال ۸۸ در زندان های مختلف به سر برده در حالی صورت گرفته است که وکیل وی با استناد به اینکه “شهرام احمدی” مرتکب عمل خشونت آمیزی نشده و عضویت در هیچ گروه مخالف نظامی را نپذیرفته این حکم را به چالش کشیده بود.

وکیل وی در متن درخواست اعاده دادرسی گفته بود موکل به جهت عدم استفاده از خشونت مشمول ماده ۲۷۸ و ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی و بالطبع حکم اعدام نمی شود.

وکیل آقای احمدی معتقد است حتی با فرض پذیرش عضویت موکلش در یک گروه مخالف نظام حداکثر حکم صادره بر اساس ماده ۲۸۸ برای او پنج سال حبس تعزیری خواهد بود و نه حکم اعدام.

تارنگار حقوق بشر در ایران پیش تر، مختصری از وضعیت این زندانی محکوم به اعدام را گزارش کرده بود.

شهرام احمدی ﺩﺭ ﻣﻬﺮﻣﺎﻩ ١٣٩١، ﺩﺭ ﺷﻌﺒﻪ ٢٨ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ریاست ﻗﺎﺿﯽ ﻣﻘﻴﺴﻪ، ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻣﺤﺎﺭﺑﻪ ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺷﺪ . این حکم در مرداد ماه ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی نقض و به شعبه صادر کننده رای ارجاع شد اما بار دیگر قاضی مقیسه حکم اعدام را صادر کرد و در آبان ماه ۱۳۹۴، حکم وی در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

پدر شهرام احمدی در رابطه با اتهام وی می گوید: او نه عضو هیچ گروه و حزبی بوده، نه دست به اسلحه برده و نه هیچ فعالیتی که مصداق محاربه باشد انجام داده، او فقط به خاطر تبلیغات مذهبی دستگیر شده است.

لازم به ذکر است این زندانی عقیدتی در زمان بازداشت از سوی ماموران امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت طی عمل جراحی یک کلیه و مقداری از روده اش را از دست داد. وی  هم اکنون به دلیل ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻛﻠﻴﻪ ﻭ ﺭﻭﺩﻩ در وضعیت نامساعد جسمانی به سر می برد.

گفتنی است که در طول بازجویی‌ها جهت انجام  اعتراف تلویزیونی او را تحت «شکنجه»، از جمله استفاده از «شوکر الکتریکی» قرار داده اند.

لازم به یاد آوری است که برادر او، بهرام احمدی هم که در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال داشته، به اتهامی مشابه در تاریخ هفتم دی ماه سال ۱۳۹۱، بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون اطلاع خانواده در زندان قزلحصار اعدام شد.