آزادی آیت‌الله محمدرضا نکونام؛ موقت یا دائم؟

Mohammadreza-Nekounam-sahamnews-e1463977772616

ساعتی پیش همزمان با لیالی شریف قدر، آیت‌الله محمدرضا نکونام مرجع تقلید محبوس در زندان ساحلی قم، از این زندان آزاد و به منزل مسکونی خود منتقل شده است.

به گزارش خبرنگار «سحام»، به دلیل وجود جو امنیتی سنگین در محل زندگی آیت‌الله نکونام و جلوگیری ماموران از تماس شاگردان و اقوام این مرجع تقلید با وی، مشخص نیست این آزادی مشروط است یا مرخصی کوتاه مدت به وی اعطا شده است.

آیت‌الله محمدرضا نکونام در دادگاه ویژه روحانیت تهران ابتدا در دادگاه بدوی به دو سال حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال افزایش پیدا کرد.

منابع خبری به خبرنگار «سحام» می‌گویند آیت‌الله محمدرضا نکونام در حالی از زندان آزاد شده که هنوز از مواضع خود مبنی بر «اعلمیت در فقه» میان فقهای حال حاضر، «عدم احراز اجتهاد» توسط اکثریت مدعیان مرجعیت کنونی و «لزوم تغییر و تحول در حوزه‌های علمیه» دست بر نداشته و قویا خواستار برگزاری جلسات امتحان و اختیار برای تعیین و تایید سطح علمی اساتید حوزه‌های علمیه است.

روز یک‌شنبه ۳۰ خردادماه، هفتاد و یک نفر از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، درخواست تحقیق و تفحص از دادگاه ویژه روحانیت را مطرح کردند.

امضاکنندگان این نامه تصریح کرده‌اند که بعنوان بخشی از مردم و نیز بدنه حوزه‌های علمیه، از رییس مجلس شورای اسلامی انتظار دارند درباره مسأله تحقیق و تفحص از دادگاه ویژه روحانیت، بخاطر برخوردهای طیفی و وابستگی به برخی از مراکز فاسد ثروت و قدرت در حوزه علمیه قم و در نتیجه تضعیف عامدانه نظام مقدس جمهوری اسلامی، بطور جدی و موثر و عملگرایانه بیاندیشد و راهکار مناسبی برای آن بیابد؛ امری که در دوره پیشین مجلس شورا موفق به انجامش نشده است.

آیت‌الله محمدرضا نکونام مدت ۱۸ ماه (یک سوم دوران حبس) را در زندان‌های اوین و ساحلی قم گذرانده و دلسوزان کشور امیدوارند وی با «مشروط» و برای همیشه از زندان ساحلی قم آزاد شده باشد.