بیش از ۱۲۵۰ روز از پلمپ محل کسب شهروندان بهایی همدان می گذرد

182297_989_Fotor-765x510

محل کسب شهروندان بهایی همدان پس از گذشت بیش از ۱۲۵۰ روز همچنان پلمپ می باشد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری بهایی نیوز، در تاریخ ۱۳۹۱/۸/۲۷، همزمان با اعیاد دیانت بهایی محل کسب تمام شهروندان بهایی همدان، بدون حضور آنها و بصورت غیابی و غیر قانونی، توسط اداره اماکن عمومی این شهر و به دستور اداره اطلاعات استان پلمب گردید.

به گفته منابع آگاه: “پس از اتمام تعطیلات دیانت بهایی صاحبان محل کسب فرد فرد به اداره اماکن عمومی مراجعه نموده علت راجویا شدند. ماموران دولتی در پاسخ اعلام کرده اند که این مغازه ها به علت بسته بودن غیر از ایام تعطیلات رسمی پلمپ شده است و برای رفع مشکلتان به اداره اطلاعات بروید. اداره اطلاعات همدان به نوبت مغازه داران را احضار کرد و از یک یک آنان خواست که تعهد بدهند که به هیچ وجه در ایام تعطیلات بهایی مغازه های خود را نبندند.درخواست اداره اطلاعات استان همدان اما با عدم پذیرش شهروندان بهایی روبرو شد و افرادی که محل کسب آنها پلمپ گردیده بود به مراجع ذیصلاح دولتی شکایت کردند.”

یکی از منابع مطلع عنوان می کند : ” هر یک به بیش از ۱۵ارگان رسمی و دولتی در همدان و تهران مراجعه کردیم و آنها پس از بررسی پاسخ دادند که موضوع شما امنیتی است و به ما مربوط نمی شود . در سه مورد حکم به فک پلمب دادند ( مغازه ی آقای شجاع الدین جهانگیری و مغازهای آقایان کامران و سمندر اقدسی یکتا ) اما این حکم ها تنفیذ نشد.”
شهروندان بهایی همدان در پاسخی دیگر از دیوان عدالت اداری به مصوبه ساماندهی اقتصادی استان اشاره شده بود که با حضور نماینده اداره اطلاعات و معاون دادستان و نماینده نیروی انتظامی آن زمان تشکیل شده بود. حال با وجود اینگونه تصمیمات استانی این مصوبه تا ۶ماه بیشتر اعتبار ندارد اما بیش از ۳سال است که از این حکم مراجع استانی دفاع می کنند و در مراجعات مکرر شهروندان بهایی به اداره اطلاعات فقط به آنها تاکید شده است که” شما باید تعهد بدهید تا مغازه ها باز شود” همچنین دادستان این استان نیز عنوان کرده است که ” منتظر هیچ اتفاق و معجزه ای نباشید فقط باید تعهد بدهید”.

فشار بر شهروندان بهایی نه تنها درخصوص محل کسب بوده است بلکه خودرو یکی از شهروندان بهایی که به علت فعالیت شغلی خارج از مغازه توقیف شده بود به پارکینگ توقیفی ها منتقل شده است. این در حالی است که صاحب خودروی وانت آقای سمندر اقدسی، پیشتر محل کسب خود را نیز در پلمپ گسترده محل کسب شهروندان بهایی همدان با پلمپ شاهد بوده است.

همچنین در یک مورد دیگر برای نعیم اقدسی یکتا که پس از پلمپ محل کسب خود (برنج فروشی) مدتی به پخش برنج اشتغال داشت با پرونده سازی از سوی اداره اطلاعات روبرو شد و اموال فروشی ایشان (برنج ) را که به مبلغ ۹میلیون تومان بود مصادره و دو برابر آن یعنی۱۸ میلیون تومان جریمه نقدی از سوی اداره اماکن شد که جمعا مبلغ ۲۷ میلیون تومان از ایشان کسب شده است.

در گزارشی دیگر محل کسب سمندر اقدسی یکتا با تاراج سارقان روبرو شد و با وجود اینکه وی از مسئولان اداره اطلاعات خواست که این محل کسب موقتا فک پلمپ شود تا راه نفوذ دزدان به محل کسب بسته شود ، موافقت نشد و تمامی اموال این شهروند بهایی توسط افراد ناشناس به سرقت رفت.

لازم به یادآوری است که هر یک از مغازه داران قصد فروش مغازه و یا تحویل دادن مغازه استیجاری به مالک آن را داشتند به اداره اطلاعات مراجعه نمودند و از آنها حتی برای این کار نیزتعهدات گوناگون داده اند.
در پایان این گزارش اسامی مراجع و ارگانها و ادارات دولتی که شهروندان بهایی همدان به آنها مراجعه شده است عبارتند از :
۱.دفتر امام جمعه همدان
۲.دفتر نمایندگان مجلس همدان
۳.استانداری همدان
۴.فرمانداری همدان
۵.نیروی انتظامی همدان
۶.مجمع امور صنفی همدان
۷.اتحادیه های مربوطه
۸.کانون وکلای همدان
۹.دیوان عالی کشور
۱۰. دیوان عدالت اداری
۱۱. کمیسیون اصل نود مجلس
۱۲. دفتر ریاست جمهوری

http://humanrightsiniran.org/1395/14723/