توقیف پاسپورت دو دانشجوی اهل سنت، پس از بازگشت به ایران

ارسال خبر توسط  حسین حقیقی‌   Hossein haghighi

خبرگزاری هرانا – پاسپورت محمد آزاد و ابراهیم راه‌انجام از دانشجویان دانشگاه اسلامی مدینه پس از بازگشت به ایران در فرودگاه توقیف شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این دو دانشجوی اهل سنت که از دو سال پیش در دانشگاه اسلامی مدینه مشغول به تحصیل بودند، جهت تعطیلات پایان ترم به ایران بازگشته بودند که در روز دوشنبه ۴ شهریور ماه، هنگام مراجعت به کشور امارات متحده عربی، در فرودگاه بازداشت و پاسپورت ایشان توقیف می‌شود.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “یکی از این دانشجویان در فرودگاه لامرد و دیگری در فرودگاه شیرزا بازداشت می‌شوند و پس از مدتی هر دو نفر آزاد می‌شوند. ولی مسئولین پاسپورت هر دونفر را توقیف کرده‌اند تا دیگر نتوانند برای ادامه تحصیل از کشور خارج شوند.”

دوسال پیش نیز گذرنامه سلمان سیاد که در دانشگاه بین المللی مدینه مشغول به تحصیل بود بدون هیچ گونه توجیه قانونی، توسط وزارت اطلاعات ایران ضبط شد و تا به اکنون نیز به وی بازگردانده نشده است.

ممنوعیت دانشجویان محصل اهل سنت برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های عربستان سعودی، سوریه، امارات متحده عربی و مالزی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تشدید یافت و تا کنون نیز ادامه دارد.

دانشگاه اسلامی مدینه یکی از مراکز علمی مسلمانان اهل سنت شناخته می‌شود که هزاران تن از شخصیت‌های صاحب نام از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.