وضعیت حقوق بشر ایران در هفته ای که گذشت

Capture

امیر مهرانی

مجموعه خبری اخبار اقلیتهای مذهبی هر هفته گزارش روز شمار حقوق بشر ایران رامنتشر می کند و به وضعیت زندانیانی سیاسی و عقیدتی در ایران می پردازد.

در این راستا کلیه روند بازداشت ها, آزادی ها,گزارشات سازمانهای حقوق بشری و شرایط درمانی زندانیان عقیدتی و سیاسی را به طور هر هفته پوشش خبری می دهد.

شنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۴

۱_ دو شهروند بلوچ در محل سکونت خود در استان گلستان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

۲_ مسئولین دادستانی با آزادی مشروط و مرخصی درمانی طاهره جعفری زندانی سیاسی-عقیدتی بند زنان زندان اوین موافقت نمی کنند.

۳_ عیسی سحرخیز، زندانی سیاسی محبوس در بند دوالف سپاه، به دلیل عدم دسترسی مداوم به پزشک و دارو در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. دادگاه این فعال سیاسی به بعد از انتخابات اسفندماه موکول شده و از تبدیل قرار بازداشت به وثیقه نیز خودداری می شود.

یکشنبه ۴ بهمن ماه ۱۳۹۴

۴_ دومین جلسه دادگاه ۹ نفر از کارگران بافق بیست و هفتم بهمن برگزار خواهد شد. این در حالی است که مسئولان پیش از این وعده لغو پیگیری قضایی این کارگران را داده بودند.

۵_ محمدامین عبداللهی زندانی سیاسی زندان بیرجند شرایط نامساعدی را در این زندان تجربه می کند. آقای عبداللهی با گذراندن بیش از ده سال از حکم هیجده ساله، شرایط استفاده از آزادی مشروط را دارد.

۶_ نمایندگان مجلس مصوب کردند که توهین به رؤسای قوا و نمایندگان مجلس بدون قصد ضربه زدن به اصل نظام “جرم سیاسی” محسوب می‌شود.

۷_ صبح امروز، یک زندانی به اتهام “قتل”، در زندان مرکزی یاسوج، به دار آویخته شد.

۸_ سخنگوی قوه قضاییه از اجرای حکم اعدام یک محکوم در کرمانشاه خبر داد. محسنی اژه ای محکوم را “یکی از قاتلان امام جمعه پیشین ساوجبلاغ” نامیده و گفته که او اتهامات دیگری هم داشته است.

۹_ صدوشصت‌وپنج موسیقیدان، فیلمساز، ادیب و کنشگر ایرانی با امضای بیانیه‌ای، اعتراض خود را به فشار و حکم‌های سنگینِ صادر شده درباره‌ی مهدی رجبیان، آهنگساز، نوازنده‌ی سه‌تار و بنیان‌گذار رسانه‌ی برگ موزیک؛ حسین رجبیان، فیلمساز و یوسف عمادی، آهنگساز، اعلام کردند و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این سه و پایان یافتن این شیوه‌ی برخورد با هنرمندان شدند.

دوشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۴

۱۰_  فاطمه ضیایی، زندانی سیاسی با وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده است.

۱۱_ در پی مخالفت نهادهای قضایی و امنیتی با امکان مرخصی پیمان (امیررضا) عارفی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، شرایط روحی او در وضعیتی نامناسب و نامساعد قرار گرفته است.

۱۲_ سخنگوی کمیسیون قضایی گفت که تشخیص جرم با انگیزه سیاسی به عهده قاضی دادگاه است.

۱۳_ میثم محمدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از زندان اوین آزاد شد.

۱۴_ دادگاه تجدیدنظر حسین رفیعی، زندانی سیاسی، دیروز بدون حضور او برگزار شد. مسئولین زندان با وجود موافقت شفاهی قاضی، از اعزام این زندانی بدون دستبند و لباس زندان خودداری کردند.

۱۵_ بیش از ۲۰ شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس، در مجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

۱۶_ علیرضا منصوری، فرزند تازه بازداشت شده زندانی سیاسی، محمد علی منصوری، به زندان اوین منتقل شده است.

سه شنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۴

۱۷_ فعالین محلی در گزارشی گفته‌اند که با تیراندازی نیروهای نظامی، دست‌کم ۵۲ شهروند طی سال میلادی گذشته در استان سیستان‌وبلوچستان کشته و زخمی شده‌اند.

۱۸_ یونس آقایان، زندانی محبوس در زندان مهاباد در دوازدهمین سال حبس، درخواست مرخصی خود را برای چندمین بار به مسئولین قضایی ارائه کرده ولی تا کنون به مرخصی اعزام نشده است.

۱۹_ دو زندانی محکوم به اعدام در زندان یزد به اتهام حمل مواد مخدر به دار آویخته شدند.

۲۰_ سعید عابدینی کشیش آمریکایی – ایرانی که اخیرا در معاوضه زندانیان بین دولت‌های ایران و آمریکا از زندان آزاد شده و به آمریکا بازگشته است، گفت چون حاضر نشده اعتراف‌های جعلی را امضا کند شکنجه شده و او را در سلول انفرادی حبس کرده‌اند.

۲۱_ علیرضا گلی پور، زندانی بند هفت زندان اوین که به سرطان مبتلا شده است، یک روز پس از انجام عمل و خارج کردن تومور از ریه‌اش به بند بازگردانده شد. با توجه به لزوم انجام شیمی‌درمانی شرایط او در زندان، وخیم توصیف شده است.

چهارشنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۴

۲۲_ مصطفی عزیزی، نویسنده و فیلمساز زندانی بند هشت اوین، طی روزهای گذشته به بیماری ویروسی مبتلا شده است و با وجود مراجعه به بهداری، به وضعیت او رسیدگی نشده است.

۲۳_ در نامه‌ سرگشاده‌ای که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سه سازمان ایرانی و فرانسوی عضو این فدراسیون به رئیس جمهور فرانسه نوشته‌اند از او خواسته‌اند تا در سفر حسن روحانی به پاریس، حقوق بشر را به نفع روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین فرانسه و ایران نادیده نگیرد.

۲۴_ حمید خوش سیَر، از متهمان پرونده موسوم به “کمپین امام نقی”،  روز ۱۹ بهمن سال جاری با پایان محکومیت از زندان آزاد می شود

۲۵_ مقامات زندان رجایی شهر کرج، با وجود دستور قضایی و تعیین وقت قبلی، از اعزام حمید بابایی به بیمارستان خودداری کردند. همسر این زندانی گفته که با درخواست مرخصی او نیز از سوی نهادهای امنیتی مخالفت شده است.

۲۶_ وضعیت جسمی فرزاد پورمرادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در زندان دیزل آباد وخیم گزارش شده است. او سیزدهم دی ماه از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد و هفته گذشته به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده است.

۲۷_ مسئولین قضایی جدید زندان قزلحصار علاوه بر افزایش میزان وثیقه گفته‌اند که برای دادن مرخصی به زندانیان باید حکم شلاق آنان اجرا شود و جریمه نیز پرداخت شده باشد. مسئولین به برخی از خانواده‌ها نیز گفته‌اند که فقط به شرط دادن وکالت فروش وثیقه، به زندانی مرخصی می‌دهند.

۲۸_  با گذشت ۷۰ روز از بازداشت “حافظ عبدالرحیم کوهی” و با وجود سفر خانواده اش به زاهدان، آنها بار دیگر موفق به ملاقات نشدند. پدر این زندانی از دیروز همچنان در مقابل ستاد خبری زاهدان در انتظار صدور جواز برای ملاقات است.

۲۹_ سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رمضان احمد کمال، زندانی کرد سوری به عمل جراحی نیاز دارد. این سازمان خواستار رسیدگی فوری به وضعیت این زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج شد.

پنجشنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۴

۳۰_  بیش از ۳۶۰ نفر از اساتید دانشگاه ها در اروپا و آمریکا، در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواهان آزادی حسین رفیعی، فعال ملی-مذهبی و استاد بازنشسته دانشگاه تهران از زندان شدند.

۳۱_ علی رضا گلی پور زندانی سیاسی زندان اوین که چندی پیش تحت عمل جراحی قلب وتومور ریه قرارگرفته بود.تحت بازجویی و شکنجه شدید از سوی مقامات امنیتی قرارگرفت.

جمعه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۴

۳۲_ جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده دوم  زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب، فعال مدنی، هیجدهم اسفند در شعبه ۱۰۴۴ مجتمع قضایی “شهید قدوسی” برگزار می‌شود. او به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز مدنی به “اخلال در نظم عمومی” متهم شده است.

۳۳_  روز سه شنبه بیش از ۲۰ نفر از کارگران مجتمع مس خاتون آباد استان کرمان، به دلیل شرکت در تجمعات صنفی که طی روزهای گذشته در اعتراض به تعدیل و بیکار شدن آنها برپا شده بود بازداشت شده‌اند.

۳۴_ در پی تشکیل پرونده جدید برای نرگس محمدی که به دلیل شکایت مأموران اعزام کننده او به بیمارستان بوده است، قرار وثیقه دیگری به مبلغ ده میلیون تومان برای او صادر شد .

۳۵_ دادگاه دبیر کل زندانی کانون صنفی معلمان تهران، فردا دهم بهمن ماه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شود . اسماعیل عبدی با اتهاماتی مانند “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی” محاکمه می‌شود. 

۳۶_ روز پنج‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۴گزارشات رسیده از زندان رجایی شهر حاکی از مشکلات زندانیان در مورد وضعیت لوازم گرمایشی و عدم امکانات گرمایشی سالن ۱۲ بوده است .

منبع: دویچه وله-فارس-اخبار اقلیت های مذهبی ایران-هرانا-موکریان-ایرنا- سندیکای کارگران شرکت واحد-  حقوق معلم وکارگر-  تارنمای کانون مدافعان حقوق بشر-  سحام نیوز-بی بی سی-صدای آمریکا-مجذوبان نور-رادیو فردا-شرق-کمپین فعالین بلوچ- کلمه – دادگستری استان هرمزگان- فارس- دادگستری استان قزوین- سفیر دنا-باشگاه خبرنگاران جوان- روز- سخن معلم- دادگستری استان البرز- بهایی نیوز- کانون صنفی معلمان ایران-ملی مذهبی_جار پرس_