انتقاد شدید همسر کشیش ایرانی زندانی از سکوت اوباما

Unknown

جرس: در پی تایید حکم حبس هشت سالۀ سعيد عابدينی، کشيش ايرانی‌ـ‌آمريکايی زندانی در ايران، همسر وی می‌گوید که از «سکوت» باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در قبال وضعيت همسرش «عميقا نااميد» شده است

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری رويترز بيانيه نغمه عابدينی در انتقاد به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را به نقل از مرکز قانون و عدالت آمريکا که وکالت اين خانواده را بر عهده دارد منتشر کرده است.

اين بيانيه يک روز پس از آن منتشر شد که دادگاه تجديد نظر در ايران حکم هشت سال زندان برای آقای عابدينی را تاييد کرد.

همسر اين کشيش ايرانی‌ـ‌آمريکايی در بیانیه خود گفته است که اخباری که از ايران می‌رسد «خانواده ما را ويران می‌کند».

خانم عابدينی که همراه با دو فرزندش در آيداهوی آمریکا زندگی می‌کند گفته است با وکلای خود درباره اين که چگونه درخواست استيناف همسرش را به رئيس قوه قضائيه يا آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتقل کند مشورت خواهد کرد.

او همچنين خواهان «فشار بين‌المللی» بر ایران در مورد پرونده همسرش شد و از سکوت رئيس جمهور آمريکا در اين خصوص به‌شدت انتقاد کرد.

خانم عابدينی گفته است: «شوهر من هشت سال در زندان بدنام اوين به خاطر اين که اعتقاد مسيحی خود را انکار نمی‌کند، روزانه با تهديدها و سوءاستفاده‌های افراد تندرو مواجه می‌شود، اما رئيس جمهور من، باراک اوباما، هنوز حتی يک کلمه درباره او سخنی نگفته است.»

بيانيه همسر سعيد عابدينی افزوده است: «من از اين که پرزيدنت اوباما در پرونده وخيم نقض حقوق انسانی و مذهبی يک آمريکايی زندانی در ايران سکوت را انتخاب کرده عميقا نااميد شده‌ام.»

سعید عابدينی يک نوکيش مسيحی است و علاوه بر تابعيت ايرانی، تابعيت آمريکايی نيز دارد.

طبق گزارش‌ها، وی مهرماه سال ۹۱ پس از سفری به ايران که «برای بازديد از خانواده و پيگيری تاسيس يک پرورشگاه» صورت گرفته بود، بازداشت شد.

اتهام سعيد عابدينی «تشکيل و راه‌اندازی کليسا‌های خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی» عنوان شده است.

در همین حال وکيل آقای عابدينی به خبرگزاری ايسنا گفته است که از «طريق مجاری قانونی اقدامات لازم را برای احقاق حق موکل و نقض دادنامه‌ای که صادر شده» را انجام خواهد داد.

وی افزوده است که «از طريق اعاده دادرسی و در صورت لزوم تقاضای اعمال ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکيل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب از طريق رئيس قوه قضاييه پيگير نقض دادنامه و آزادی موکل خواهيم بود».

اسفندماه سال گذشته بيش از ۸۰ نماينده کنگره آمريکا از جان کری، وزير خارجه ايالات متحده، خواستند که برای آزادی اين کشيش ايرانی-آمريکايی از هيچ تلاشی دريغ نکند.

وزارت خارجه آمريکايی هم پيشتر با ابراز نگرانی از سرنوشت سعيد عابدينی خواستار آزادی وی شده بود.

عابدينی پيش از اين طی نامه‌ای گفته بود که مورد ضرب وشتم قرار گرفته و در امور درمانی وی هم کوتاهی شده است.

در گزارش‌هايی که احمد شهيد گزارشگر سازمان ملل در مورد ايران تهيه کرده از «نقض» حقوق اقليت‌های مذهبی انتقاد شده است.