امید کوکبی، دانشجوی زندانی به دنبال تشدید درد کلیه به بیمارستان منتقل شد

Capture

یک منبع آگاه به پرونده امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این زندانی از تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۹۴ به دلیل حاد شدن درد کلیه اش به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. به گفته این منبع، امید کوکبی از از حدود دو ماه پیش با مشکل گوارشی و درد شدید در ناحیه شکمش مواجه بوده که بالاخره مسولان قضایی با انتقال او به بیمارستان برای تشخیص علت درد موافقت کرده اند.

این منبع آگاه در ادامه به کمپین گفت:‌ «امید از حدود چهار پنج سال پیش مشکل کلیه دارد که به صورت متناوب چندین بار درد و بدون درمان و انتقال او به بیمارستان در زندان سنگ کلیه را دفع کرده است اما از حدود دو ماه پیش دوباره دردهای شدید به سراغش آمده که نهایتا برای انجام آزمایش ها و تشخیص به بیمارستان منتقل شد.» امید کوکبی طی پنج سال حبس خود حتی یک روز نیز حق مرخصی نداشته است.

در سال گذشته (۱۳۹۳) کمپین گزارشی از تشدید بیماری سنگ کلیه و موافقت نکردن مسولان برای انتقال امید کوکبی به بیمارستان منتشر کرده بود. او از سال ۱۳۹۳ به همراه گروه دیگری از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به بند هفت زندان اوین که فاقد امکانات اولیه برای زندگی است منتقل شد. در گزارشی که کمپین به نقل از منبعی اگاه به امید کوکبی در سال گذشته منتشر کرد، آمده بود که وضعیت نامناسب تهویه، اتاق های بدون پنجره و بدون نور، سرویس بهداشتی اندک و نامتناسب با تعداد زندانیان وضعیت بهداشتی و سلامت زندانیان را به مخاطره انداخته است.

امید کوکبی، ۳۱ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور بازداشت شد و پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز ۲۴ اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ به اتهام ارتباط با دول متخاصم (آمریکا) به ده سال حبس محکوم شد.

پرونده این زندانی در سال ۱۳۹۳ با درخواست وکیلش مجددا رسیدگی شد اما در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران مجددا حکم ده سال حبس او تایید شد و به اعتراضات و دفاعیات جدید وکیل پرونده توجهی نشد.

صفر بی بی حق نظری، مادر این زندانی در روز اول مهرماه ۱۳۹۴ به بهانه اولین روز سال تحصیلی در نامه ای به علی خامنه ای ، رهبر ایران از او خواست تا شرایط آزادی فرزندش را پس از پنج سال زندان مهیا کند. نامه ای که تاکنون هیچ پاسخی نداشته است.

در یک نامۀ سرگشاده که امید کوکبی در سال ۲۰۱۳ از زندان اوین نوشت، اعلام کرد که دستگیری وی پس از این صورت گرفت که پیشنهاد همکاری با ماموران امنیتی روی یک پروژه تحقیقاتی نظامی را رد کرده بود. علیرغم اینکه دیوان عالی کشور حکم وی را رد کرد، یک دادگاه تجدیدنظر حکم ده سال زندان وی را تایید کرد. امید کوکبی از طپش قلب، آسم، و بیماری کلیه رنج میبرد، اما به رغم تقاضاهای مکرر وی، به وی اجازۀ درمان در خارج از زندان داده نشده است.