گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان مهر 1394

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران0g

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان مهر ماه 1394‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوری داده: مینا مصطفوی، حسین حقیقی، حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی, فاطمه تابع بردبار

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان مهر ‌ماه 1394 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در تاریخ 27 آگوست 2014، مطابق با قطعنامۀ ۲۵/۲۴ شورای حقوق بشر به شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت نه توصیه در خصوص حقوق مذهبی، شامل تعهد به حمایت از آزادی عقیده و عبادت، گسترش حمایت به همه گروه‌های مذهبی، مبارزه با تحریکات نفرت مذهبی و اصلاح تمام قوانینی که علیه گروه‌های اقلیت تبعیض قائل می‌شوند را پذیرفت. بااین‌حال، هیچ نشانه‌ای از پیشبرد این توصیه‌ها مشاهده نشده است. طبق گزارشات، در ژوئن 2014، حداقل 300 نفر که از مذاهب اقلیت پیروی می‌کنند، ازجمله سه عضو فعال گروه یارسان و اعضای جنبش‌های معنوی جدیدتر در زندان به سر می‌برند.

حداقل 126 بهایی در اوت 2014 در زندان به سر می‌برند و گزارشات ارائه‌شده بیانگر روند ناقص دادرسی در محاکمات، شامل دسترسی ناکافی به مشاورۀ حقوقی می‌باشد. چندین نفر مصاحبه‌شونده همچنین ادعا کردند  که وکلا غالباً از به عهده گرفتن وکالت

آنان به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه خودداری می‌کنند. جامعۀ جهانی بهاییان و رهبران کلیسای انجیلی ایران ‌همچنین اضافه کرده‌اند که بسیاری از وکلایی که پرونده‌های حساس بهاییان و مسیحیان را قبول کرده‌اند یا خود زندانی‌شده‌اند و یا از کشور گریخته‌اند.

تخریب و ﻳا بستن اماکن مذهبی مانند گورستان‌ها،٬ مراکز نیایش و کلیساها ﻫمچنان ادامه دارد.  در ماه مه 20014، علیرغم تقاضاﻫای جامعه و گروه‌های حقوق بشر، مأموران سپاﻩ پاسداران جمهوری اسلامی ﯾک گورستان بهایی را در شیراز تخریب کردند. علاوﻩ بر اﯾن،٬ حداقل 900 مقالۀ آنلاین به ترویج باورهای بیگانه هراسی و یا معرفی پیروان آیین بهاییت به‌عنوان افرادی که ازلحاظ سیاسی برانداز تلقی می‌شوند می‌پردازند، بین ژانویه و مه 2014.

در دسامبر 2013، یک فیلم مستند در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که ادعا می‌کرد جامعه بهایی از نزدیک به دولت‌های خارجی و حکومت سابق ایران متصل است. در مصاحبه‌های دیگر که طبق گزارشات در ماه مه 2014 پخش‌شده‌اند، ادعا می‌شود که بهاییان جاسوس هستند. مطابق گزارشات، در ژوئن 2014 اعلامیه‌هایی ضد بهایی که در آن‌ها ادعا می‌شده که خون بهایی بی‌ارزش است در شهر یزد پخش‌شده و طبق گزارشات دیگر، شعارهایی که بارنگ روی دیوارهای شهر یزد اسپری شده بود، خواهان مرگ بهاییت شده است.

دولت ادعا می‌کند که سابقۀ منفی و تبلیغات فرقه‌ای” جامعۀ بهایی “باعث ایجاد نفرت در بخش‌های بزرگی از جامعه نسبت به آن‌ها شده، اما حقوق شهروندی افرادی که فعالیت‌های تبلیغی را تحریک نمی‌کنند مورداحترام است” و وقایع فوق‌الذکر را در یزد انکار می‌کند.

حداقل 49 مسیحی پروتستان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند که بسیاری از آنان به دلیل فعالیت در کلیساهای غیررسمی خانگی دستگیرشده‌اند. طبق گزارشات در آوریل 2014 مأموران امنیتی به یک مراسم نیایش عید پاک در یک‌منزل شخصی در جنوب تهران حمله بردند و حداقل شش نفر را دستگیر کردند. ظرف دو تا سه سال گذشته، مقامات به نحو فزاینده‌ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده‌اند را بسته‌اند و کشیش‌های این کلیساها را به دلیل برگزاری مراسم نیایش به زبان فارسی و آنچه ادعا می‌شود ارائه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند، دستگیر کرده‌اند. مقامات به‌طور منظم وب‌سایت‌های مسیحی را مسدود می‌کنند.

نوکیشان مسیحی همچنان گزارش می‌دهند که گاهی اوقات در طول دوره بازداشت مورد آزار و اذیت روانی و جسمی شدید، ازجمله تهدید به اعدام‌شده‌اند. بنا به گزارشات، در آوریل 2014، مأموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی (فرشید فتحی) را مورد ضرب و شتم قراردادند، به‌نحوی‌که لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.

حداقل نه مسلمان صوفی یا درویش در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند. محدودیت‌های حقوق انجمن و اجتماعات مسالمت‌آمیز برای صوفیان از مراسم صرفاً مذهبی آنان گسترده‌تر است. به‌عنوان‌مثال، در ماه مارس 2014، نیروهای امنیتی 326 درویش گنابادی که بیرون از ساختمان قوه قضائیه در تهران تجمع کرده بودند را دستگیر کردند. طبق گزارشات، آنان نسبت به مراقبت‌های پزشکی ناکافی ارائه‌شده به سه درویش زندانی و انتقال دو تن دیگر از دراویش زندانی به زندان رجایی شهر معترض بودند. همچنین تظاهرات مسالمت‌آمیز ماه مه 2014 در حمایت از اعضای زندانی جامعه دراویش گنابادی نیز توسط پلیس موردحمله قرار گرفت.

همچنین طبق گزارشات، تهییج افراد علیه دراویش گنابادی نیز ادامه دارد. ادعا می‌شود که در ماه ژوئن 2014، رهبران مذهبی اعضاء جامعه دراویش را کافر و وهابی توصیف کردند.

طبق گزارشات حداقل 150 مسلمان سنی مذهب در حال حاضر به خاطر سازمان‌دهی جلسات و فعالیت‌های مذهبی و یا پس از محاکماتی که اغلب گفته می‌شود با موازین بین‌المللی سازگار نیستند، در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از این افراد به جرائم امنیتی جدی متهم شده‌اند.

به گفته منابعی که منابعی که مایل هستند ناشناس باقی بمانند، 15 شهروند عرب که از شیعه به اسلام سنی گرویده‌اند در 21 فوریه 2013 هریک‌ به‌ یک سال زندان محکوم شدند. بنا بر به گزارشات، این افراد پس از دستگیری در 17 ژانویه 2012 به مدت 21 روز در مکان نامعلومی نگهداری شدند.   طبق گزارشات این افراد مورد بازجویی قرارگرفته و تهدید شدند و تشویق شدند که به دنبال مشاوره حقوق نباشند. این منابع مدعی هستند که فعالیت‌های متهمان شامل سازمان‌دهی نماز گروهی خصوصی، خواندن قرآن و فقه اسلامی در خانه‌های خود و انجام کارهای خیریه صرفاً مذهبی بوده است. طبق گزارشات، این افراد به تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج وهابیت و سلفی گری، برگزاری نماز گروهی، تردید در مذهب رسمی کشور، تولید و توزیع کتاب‌های منحرف، برقراری ارتباط با عناصر سلفی-تکفیری (گروه‌هایی که دیگران را به ارتداد متهم می‌کنند) و شرکت در دوره‌های مذهبی عناصر سلفی-تکفیری متهم شده‌اند. هر یک از آن‌ها در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و در آوریل 2014 برای اجرای حکم زندان خود احضار شدند.

گزارش‌شده است که خانواده‌های چهار فعال عربی که در سال جاری اعدام شدند از انجام مراسم تدفین مناسب و از انجام مراسم عزاداری برای عزیزان خود بر اساس باورهای دینی خویش و مطابق با حقوق محفوظ بین‌المللی خود منع شده‌اند. یک خانواده دیگر از اخطار و آزار و اذیت توسط مقامات دولتی درزمانی که آن‌ها می‌خواستند مطابق با اصول دینی و اسلامی شیعه اقدام به سوگواری برای آقای ستار بهشتی که در سال 2012 در زندان تحت شرایط مرموزی درگذشت بنمایند، گزارش داد.

جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش اخیر نماینده ویژه سازمان ملل بازتاب یافته رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات باهدف «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» مطرح می‌شود. خبرگزاری رویترز، اظهارات فروزنده ودیعتی، از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل، را منتشر کرده که خطاب به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان گفته است، انتقادات این کمیسیون از شرایط ایران به گفته او، به یک «برنامه بیهوده سالیانه» تبدیل‌شده است. وی سپس با حمله به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، او را متهم کرد که تحت تأثیر «سیاست خارجی برخی کشورها» به انتقاد از شرایط ایران می‌پردازد.  آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که از آغاز کار دولت حسن روحانی، آمار اعدام در جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش پیداکرده است. این گزارش همچنین از رواج شکنجه در زندان‌های ایران حکایت می‌کند و نیز بیان می‌کند که اقلیت‌های مذهبی همچنان تحت آزار حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند.

به گزارش «محبت نيوز»، بر اساس پژوهش یک سازمان بین‌المللی، ایران و افغانستان جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان خشونت را علیه اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌کنند. همچنین اسلام‌گرایان بیش از دیگران به نقض آزادی مذهب می‌پردازند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی «کمک به کلیسای درخطر»، گزارش دوسالانه خود را منتشر کرد و هشدار داد که آزادی مذهب در جهان در فاصله سال‌های ٢٠١٢ تا ٢٠١٤، شدیداً کاهش‌یافته است. در گزارش بیست کشور در دسته کشورهایی قرار داده‌شده‌اند که کمترین میزان آزادی مذهب در آن‌ها وجود دارد. در میان این بیست کشور، در چهارده کشور آزار و اذیت‌های مذهبی از سوی مسلمانان تندرو اعمال می‌شود که ایران، افغانستان، عراق، سوریه و یمن جزو آن‌ها هستند. این سازمان غیردولتی همچنین تأکید می‌کند در کشورهایی که مسیحیان در اقلیت هستند همچنان مورد بیشترین آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی محمدگل کرم زهی مدیر مدرسه مخزن العلوم خاش خواستار ساخت مسجد اهل سنت در تهران شد.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، 8مهر با انتشار خبری مدعی شده که با مولوی ساداتی در رابطه با حادثه منی گفتگو کرده است ولی مولوی ساداتی این خبر تکذیب کرده و افزوده خبرگزاری ها از انتشار اخبار کذب و خودساخته خود داری نمایند.

امام جمعه اهل سنت خواستار تدریس فقه اهل سنت در مدارس دولتی مناطق سنی نشین همپای فقه اهل تشیع شد.

مولانا محمدحسین گرگیج با توجه به فرا رسیدن ایام محرم، از مبلغین اعزامی به مناطق سنی نشین و همچنین صدا و سیما خواستند تا به اعتقادات و باورهای اهل سنت احترام بگذارند و سبب بروز درگیری و اختلاف نشوند.

به گزارش هرانا، ماموستا محمد برائی از علمای اهل سنت و شهروند ساکن بوکان، از ۲۸ مرداد ۹۴ در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش هرانا، هفت زندانی سنی‌مذهب به نام های داود عبداللهی، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، قاسم ابسته و ایوب کریمی که در سال ۸۸ دستگیر شدند، پس از بیش از شش سال از بازداشت هنوز در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالغفار نقشبندی نائب امام جمعه شهرستان راسک پس از سه سال و پنج ماه حبس غیر موجه عصر امروز دوشنبه 27 مهر با وثیقه به ارزش 500 میلیون آزاد شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، ملک محمد آبادیان زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان که بیش از 3 سال و نیم در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان مرکزی زاهدان در وضعیت بلاتکلیف زندان بود آزاد شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نظام الدین ملازاده و عبدالهادی آبادیان فرزند ملک محمد آبادیان پس از سه سال و نیم حبس غیر موجه با قرار وثیقه آزاد شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 1 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده 8 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
آزادی زندانیان 4 مورد

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهر  ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در مهر ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

حققیت پور نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اقلیتهای مذهبی در ایران رسمیت دارند،البته بهاییت اقلیت ساخته شدهی انگلیسی هاست که قانون جمهوری اسلامی ایران به آنها رسمیت نمی بخشد،این اقلیت همانند وهابیون درعربستان هستند، این دو جریان قصد تخریب فرقه شیعه و سنی را داشته که در ایران اجازه فعالیت ندارند و نخواهند داشت.

به گزارش ایران وایر: «آزیتا رفیع زاده» و «پیمان کوشک باغی»، زوج جوانی هستند که به جرم آموزش جوانان بهایی در ایران بارها تحت بازجویی و فشار قرار گرفته، تفهیم اتهام شده و با احکام طولانی مدت حبس تعزیری مواجهند نوشتند، چند روز دیگر به دلیل بهایی بودن به زندان خواهیم رفت.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، کودک ۱۰ ساله ساکن کرج, به دلیل بهایی بودن از دبستان محل تحصیل خود اخراج شد. پدر این کودک در دلنوشته ای نگاشت: سال ۶۱ وقتی هنرستان شماره یک طهران اخراجم کردند, .پدر که خود زخم ها خورده و زهرها چشیده بود فرمود: پسرم  نمی دانند پس در قلبت بذر محبت بنشانن و برایشان دعاکن به شهر گرگان رفتم چند روز بعد اخراجم کردند و این بذر جوانه زد و به دانشگاه هم راهم ندادند ساقه نمودار شد و درهنگام سربازی درجه ام را ندادند و برگهایش جلوه نمود و هرروز به دلیلی بر رشدش افزود تا شکوفه هایش پدیدارگردید و مهیای ثمر شد. امروز تاریخ  تکرار شد ولی برای جوانی ۱۶ ساله که برای کودکی ۱۰ ساله از مدرسه ای که سال قبل در آن می آموخت به دلیل طرح نظراتش و به بهانه عدم ثبت نام مجدد عذرش را خواستند.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، بارسا همت نوجوان بهایی و دانش آموز سال دوم رياضي به دليل عدم شركت در نماز جماعت از دبیرستان محل تحصیل خود اخراج شد.

به گزارش هرانا، 50 هکتار از زمینهای کشاورزی و دامداری ضیاء الله متعارفی، شهروند بهائی ۶۵ ساله سمنانی که از سال ۶۱ در این منطقه در حال کار است به حکم دادگاه سمنان و با حضور نیروهایی از وزارت جهاد کشاورزی، دادستانی و نهادهای امنیتی مصادره شد و برای او جمعا ۳۵۵۲ متر مربع باقی ماند که آنهم به گفته خود او و با توجه به پراکندگی زمینها قابل کار و استفاده به صورت کامل نیست.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، در روز ۱۴مهرماه، ناطقه جعفری نعیمی«باغی»برای گذراندن دوران ۲ساله محکومیت خودواعظم مطهری که یکسال حکم داردراهی زندان یزدشدند.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، در روز ۱۴ مهرماه سال جاری دو شهروند بهایی به نام های ,فرحنازمیثاقیان ومهران اسلامی با اتمام مرخصی۱۰روزه به زندان بازگشتند.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، نسیم باقری، از اساتید دانشگاه مجازی بهائیان محبوس در بند زنان زندان اوین در تمام طول دوران بازداشت خود از مرخصی محروم بوده و دادستانی با درخواست های او و خانواده اش برای مرخصی مخالفت می کند.

به گزارش کمپین نه به آزار و زندان هموطنان بهایی، واحد خلوصى شهروند بهایی که چندی پیش بازداشت شده بود به بند ۴سالن ۱2 زندان رجایی شهر انتقال پیدا کرد.

به گزارش هرانا، عفیف نعیمی، یکی از مدیران سابق جامعه بهاییِ ایران که در زندان رجایی شهر کرج زندانی است، جهت پیگیری درمان بیماری های خود به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش کمپین نه به ازار و زندان هموطنان بهایی:نغمه فارابی (اسحاقیان) شهروند بهایی زندانی با قبول آزادی مشروط آزاد گردید.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 3 مورد
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
آغاز دوره محکومیت زندانیان 2 مورد
مخالفت با مرخصی زندانیان 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

مدتی هست  که  عوامل وزارت اطلاعات  تحت عنوان  پناهجو  از ایران خارج شده و به ماموریت خود در  بین پناهجویان  ایرانی مشغول به جاسوسی و یا ترور و ایجاد ترس و وحشت ماموریت خود را انجام میدهند ،یکی از ماموریت های این افراد شناسایی فعالین حقوق بشر در داخل و خارج از کشور میباشد که پس از شناسایی این فعالین تلاش میکنند که با ترور شخصیتی و فیزیکی این فعالین را از صحنه خدمت و فعالیتشان کنار بزنند. تعدادی از این مأموران ماموریت دارند که با نفوذ در کلیساها و در قالب نو ایمان پس از مدتی شروع به تخریب و ایجاد ترس و وحشت در بین مسیحیان نو ایمان کنند. در طی سالهای گذشته اعزام این نیروها به خارج از کشور برای جاسوسی و جمع کردن اطلاعات توسط این افراد در بین پناهندگان و ایجاد ترس و وحشت و ترور گواه این امر میباشد. مدتی هست که تعدادی از این مأموران با نفوذ به کلیسای پنطیکاستی در ترکیه و اروپا و کانادا مشغول ماموریت خود میباشند.

نغمه عابدینی، همسر کشیش ایرانی آمریکایی زندانی در ایران در گفتگو با روزنامه واشنگتن اِگزماینر ابراز امیدواری کرد پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان بتواند به آزادی همسرش کمک کند. رهبر کاتولیک های جهان قرار است روز پنجشنبه در کنگره آمریکا سخنرانی کند. نغمه عابدینی ضمن قدردانی از حمایت قانونگذاران آمریکا از سعید عابدینی ابراز امیدواری کرد فرصتی بیابد تا بتواند شخصا برای آزادی همسرش از پاپ کمک بخواهد.

نغمه عابدینی، همسر کشیش آمریکایی-ایرانی که در ایران به زندان افتاده، در تلاش برای آزادی شوهرش سعید عابدینی با بیش از صد قانونگذار از ۵۰ کشور جهان ملاقات کرده تا آنان را به امضای نامه‌ای ترغیب کند که خواستار آزادی همسرش می‌شود. در آستانه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور یابد، سه سال می‌شود که آقای عابدینی در ایران در زندانی است. نامه فوق که خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته شده و تاکنون به امضای ۶۷ قانونگذار رسیده از جمله می‌گوید: “گزارش‌های اخیر از نقض آزادی مذهب برای اقلیت‌ها از جمله مسیحیان و بهایی‌ها در ایران هشدار دهنده است. ما از شما می‌خواهیم تا اطمینان یابید که همه افراد در ایران چه مسلمان، و چه مسیحی و بهایی و ناباور و زرتشتی و یهودی یا هر دین دیگری بدون ترس از تبعیض و خشونت از آزادی مذهب برخوردار باشند.” آنان در ادامه نامه درباره سرنوشت کشیش سعید عابدینی ابراز نگرانی می‌کنند و بویژه خواستار آزادی او و دیگر مسیحیان می‌شوند. نغمه عابدینی که پیشتر در سال جاری میلادی در کنگره آمریکا درباره همسرش صحبت کرد به کریستین پست گفته است که سعید عابدینی از سوی مقامات ایرانی تهدید شده است. به گفته خانم عابدینی مقامات ایرانی آزادی او را مشروط بر انکار عیسی مسیح کرده‌اند، امری که خانم عابدینی می‌گوید همسرش نخواهد پذیرفت.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا بار دیگر از مقام‌های ایران خواست تا جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی، را فورا آزاد کنند. جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی سرباز پیشین ارتش ایالات متحده و سعید عابدینی کشیش کلیسای تبشیری ماههاست که در ایران بازداشت هستند. ایران می گوید چون این سه شهروند آمریکایی زندانی در تهران، تابعیت ایرانی دارند، تحت قوانین ایران با آنها رفتار می شود. در یکسال اخیر و در کنار مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، بارها بحث درخواست آزادی این سه آمریکایی زندانی در ایران مطرح شده اما مقام های ایران هنوز پاسخ مشخصی نداده اند. در هفته های اخیر و بعد از توافق ایران و جامعه جهانی، موضوع زندانیان ایرانی-آمریکایی به مساله ای مهم بین دو کشور تبدیل شده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است که اگر آمریکا ایرانیان زندانی در این کشور را آزاد کند، دولتش برای آزادی سه آمریکایی زندانی در ایران خواهد کوشید. آقای روحانی در مصاحبه با کریستیان امانپور خبرنگار سی ان ان گفت: “اگر آمریکایی ها گام های مناسب را بردارند و آنها را آزاد کنند، مسلما فضای مناسب باز خواهد شد و شرایط مناسب ایجاد خواهد شد تا ما هر چه در توان داریم و تا جایی که در توان ما باشد برای آزادی فوری آمریکایی های زندانی در ایران بکوشیم.” این اظهارات یک روز پس از آن است که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک بار دیگر خواستار آزادی سه آمریکایی در ایران شده بود. به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،‌ آقای کری در این دیدار گفت که “فوریت لزوم بازگشت آمریکایی های زندانی و ناپدید شده به کشورشان” را مطرح کرده است.

به گزارش «محبت نیوز» نغمه عابدینی، همسر کشیش آمریکایی-ایرانی که در ایران به زندان افتاده، در تلاش برای آزادی شوهرش کشیش سعید عابدینی با بیش از صد قانونگذار از ۵۰ کشور جهان ملاقات کرده تا آنان را به امضای نامه‌ای ترغیب کند که خواستار آزادی همسرش می‌شود. در آستانه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور یابد، سه سال می‌شود که آقای عابدینی در ایران در زندانی است. آنان در ادامه نامه درباره سرنوشت کشیش سعید عابدینی ابراز نگرانی می‌کنند و بویژه خواستار آزادی او و دیگر مسیحیان می‌شوند. نغمه عابدینی که پیشتر در سال جاری میلادی در کنگره آمریکا درباره همسرش صحبت کرد به کریستین پست گفته است که سعید عابدینی از سوی مقامات ایرانی تهدید شده است. به گفته خانم عابدینی مقامات ایرانی آزادی او را مشروط بر انکار عیسی مسیح کرده‌اند، امری که خانم عابدینی می‌گوید همسرش نخواهد پذیرفت.

نغمه عابدینی همسر آقای عابدینی به بخش فارسی صدای آمریکا گفت سعید با اتهام تازه “ارتباط با خارجی‌ها” از سوی دستگاه قضائی ایران روبرو شده است. سعید عابدینی به اتهام تهدید امنیت ملی از طریق راه اندازی کلیساهای خانگی به ۸ سال زندان محکوم شده و از سال ۱۳۹۱ تاکنون در ایران زندانی است. اخیرا با توجه به سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، امیدها به مبادله سه زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران با شماری از ایرانیانی که در آمریکا زندانی هستند، افرایش یافته است.

زندانی عقیدتی  سعيد عابدینی کشیش ایرانی/آمریکایی  در زندان رجایی شهر کرج  به حفاظت اطلاعات زندان احضار شد و   تهدید به پرونده سازی جدید و شکنجه شد. براساس گزارش رسیده، پس از احضار سعید عابدینی وی توسط دو بازجو وزارت اطلاعات به نامهای بحرینی و مضارع تهدید به پرونده سازی شد و  بازجو  مضارع با در دست داشتن شوکر برقی و ایجاد صدا با آن و صدای شکنجه تعدادی از زندانیان عادی سعی در ایجاد وحشت در این زندانی عقیدتی داشت و او را تهدید به شکنجه و پرونده سازی کرد. از فروردین سال جدید این زندانی چندین بار مورد آزار و اذیت گرفته و یک بار نیز به انفرادی منتقل و بیش از چهار روز در انفرادی نگهداری شد.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تبنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند. همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

در اقدامی از سوی شهرداری بیدخت، زمین نخستین بهداری این شهر متعلق به دراویش گنابادی به مزایده گذاشته شده است به گزارش «سحام» به نقل از پایگاه خبری مجذوبان نور، زمین این بهداری در زمان محمد حسن بیدختی ملقب به صالح‌علیشاه، توسط این قطب سلسلهٔ نعمت‌اللهی گنابادی برای انجام امور درمانی واگذار و تجهیزات درمانی آن نیز توسط دراویش تأمین شده بود. اما با وجود نیت و قصد واگذار کننده مبنی بر تخصیص زمین و ساختمان به امور درمانی، بنای این بهداری که نخستین بهداری شهرستان بیدخت بوده است، مردادماه سال ۹۳ برای احداث ساختمان تجاری توسط شهرداری تخریب شد و اخیراً در اقدامی تازه از سوی شهرداری شهرستان بیدخت به مزایده گذاشته شده است. در پلاکاردی که توسط مأموران شهرداری بر روی درب بهداری بیدخت نصب گردیده، آمده است: به استناد مصوبهٔ شورای محترم اسلامی شهر این ملک به صورت کلی یا بصورت قطعات تفکیکی از طریق مزایدهٔ کتبی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛ کسری نوری در تماسی کوتاه با خانواده‌اش گفته است که در حال حاضر در قرنطینهٔ زندان اوین به سر می‌برد، وی در ادامه گفته است که مأموران در هنگام انتقال وی ضمن بدرفتاری، از ارائهٔ هر گونه مجوز و دستور قضایی خودداری کرده‌اند. انتقال کسری نوری به زندان اوین در حالی صورت گرفته که بر اساس دادنامهٔ صادره از سوی دادگاه انقلاب شیراز محل نگهداریِ وی زندان نظام شیراز عنوان شده است و اقدام مسئولان در انتقال این درویش زندانی به اوین خلاف قانون و نوعی تبعید محسوب می‌شود.

مادر کسری نوری درویش زندانی می‌گوید این زندانی عقیدتی را روز چهارشنبه ۱۵ مهر ماه، بدون حکم قضایی و بدون اطلاع قبلی، با “ضرب و شتم” از زندان نظام شیراز به زندان اوین منتقل کرده‌اند. شکوفه یداللهی در گفت‌وگو با کمپین بین‌اللملی حقوق بشر در ایران درباره این انتقال توضیح داد که ماموران زندان، بدون این که اجازه دهند آقای نوری وسایلش را جمع کند، او را پابرهنه با کتک به فرودگاه برده و به تهران فرستاده‌اند. مادر آقای نوری همچنین گفت “چنان دستبند را محکم به دستانش زده بودند که دستش ورم کرده و زخم شده است. کسری گفت وقتی به اوین رفته در بهداری آنجا مچ دستش را پانسمان کرده‌اند. کسری نوری از فعالان حقوق دروایش و همکار وبسایت مجذوبان نور (رسانه دراویش گنابادی) برای نخستین بار در دی ماه ۱۳۹۰ بازداشت و پس از ۴۶ روز حبس، با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد؛ اما دوباره در تاریخ ۲۴ اسفند همان سال بازداشت شد. کسری نوری در شعبه سوم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، عضویت در سایت مجذوبان نور و مصاحبه با رسانه‌های بیگانه به ۴ سال و ۴ ماه زندان محکوم شده است.

در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد
تبعید 1 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یا رسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یا رسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گفته سخنگوی سازمان دموکراتیک یارسان، از ابتدای سرکار آمدن جمهوری اسلامی فشارهای بسیاری بر یارسان‌های ساکن ایران به ویژه در مناطق صحنه، همدان، دالاهو، سرپل ذهاب و قصر شیرین وارد آمد به طوری که بیش از چهل هزار تن از این قوم، مجبور به گریختن از خانه و کاشانه خود شدند و در مرزهای ایران و سوریه سرگردان شدند. بخشی از آن‌ها نیز به اروپا پناه آوردند. پناهندگانی که از ابتدای سرکار آمدن رژیم به دنیا آمده‌اند اکنون دوران میان سالی خود را سپری می‌کنند و در اثر زندگی ناگوار، دچار فرسودگی شده‌اند. در سال ۱۳۹۲ سە تن از پیروان آیین یارسان به نام‌های نیک مرد مرادی، حسن رضوی ومحمد قنبری در اعتراض به آنچه تبعیض و توهین به پیروان این اقلیت مذهبی خوانده شده اقدام به خودسوزی کردند. حکمت صفری که یک سرباز یارسانی بود نیز با اسلحه سازمانی‌اش اقدام به خودکشی کرد. تاکنون شماری از پیروان این آیین به خاطر اعتقاداتشان از کار اخراج شده‌اند. پیروان آیین یارسان آداب و آیین خود را پنهانی اجرا می‌کنند. آنان از فعالیت سیاسی خودداری می‌کنند.

بر اساس گزارش تلویزیون روداو از اروپا، در روزهای گذشته جمعیت قابل توجهی‌ از کردهای پیرو آئین یارسان، مخصوصاً از استان کرمانشاه، در مسیر جریان پناهندگی و مهاجرت به آلمان دیده شده‌اند. نصیر ترغیبی یکی‌ از این پناه‌جویان ایرانی‌ پیرو آئین یارسان می‌گوید: «قایق ما در وسط دریا خاموش شد، بچه‌ها و مادران‌شان که همراه ما بودند، گریه و زاری می‌کردند. شرایط خیلی‌ سختی بود.شانس آوردیم که دوباره قایق به کار افتاد و به جزیره‌ میتیلینی یونان (mytilini greece)  رسیدیم.  که در آنجا به داخل کمپ پناهجویان رفتیم و ۵-۶ شب را داخل کارتون خوابیدیم که خیلی‌ دوران سختی بود. از آنجا به کشور مقدونیه  رفتیم، به همراهی هزاران نفر که این مسیر را طی‌ می‌کردند، مدت زیادی را بی‌ آب و بی‌ غذا در داخل جنگل  به سر بردیم. برای چند روز هیچ چیزی نخوردیم. خیلی‌ خیلی‌ سخت بود.» این گزارش اضافه می‌کند که بیشتر این پناه‌جویان از کردستان ایران، از مناطقی همچون سرپل ذهاب، کرمانشاه هستند.

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش سحام، روز بیست‌ و پنجم مهرماه، دست‌کم ۳۰۰ نفر از شاگردان محمدعلی طاهری در اعتراض به عدم رسیدگی مسوولان به خواسته‌های وی و عدم توجه به بیش از دو ماه اعتصاب غذای این زندانی عقیدتی، در برابر زندان اوین اقدام به تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمع کنندگان اقدام به اهدای «گل سفید» به مأمورین به نشانه «صلح» کردند که این اقدام گاهی با استقبال برخی مأمورین و گاهی نیز با خشونت آنان مواجه می‌شد. مأموران در تجمع اعتراضی دیروز تلاش کردند افراد شرکت کننده را با باتوم متفرق کنند. آن‌ها افرادی که عکس آقای طاهری را در دست داشتند مورد تعرض قرار داده، عکس‌ها را گرفته و پاره می‌کردند.

در ادامه زنجیره‌ای از تظاهرات‌های خیابانی که «در اعتراض به حکم اعدام محمدعلی طاهری و پایمال شدن حقوق انسانی وی» توسط انجمن جهانی پاس‌داشت حقوق بشر درایران و حامیان محمدعلی طاهری آغاز گردیده است، طی روزهای گذشته در برلین، لندن، تورنتو، اتاوا، مونترال و امروز در هانوفر تجمعات اعتراضی برگزار و در هفته‌های آینده نیز در برابر پارلمان اروپا و مقر اروپایی سازمان ملل متحد و هم‌چنین در نیویورک روبروی مقر سازمان ملل متحد این تجمعات ادامه خواهد یافت. به گزارش «سحام»، برگزارکنندگان این سلسله تظاهرات اعتراضی از حضور احمد شهید در نشست‌های فصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خبر داده و یادآور شده‌اند «تا آزادی کامل و بدون قید و شرط آقای محمدعلی طاهری از پای نخواهند نشست.»

وضعیت محمد علی طاهری با گذشت بیش از ۶۰ روز از اعتصاب غذای او در زندان، نگران کننده گزارش شده است. آقای طاهری، بنیانگذار گروهی به نام عرفان حلقه در ایران است که به اتهاماتی چون ارتداد، افساد فی الارض، توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و کسب مال نامشروع در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. تاکنون هواداران آقای طاهری چندین تجمع دراعتراض به بازداشت رهبرشان در ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار کرده‌اند. رکسانا حقیقت طلب، از مربیان عرفان‌حلقه در لس‌آنجلس به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که آقای طاهری در پیامی از زندان گفته است تا زمانی که خواسته‌های قانونی‌اش برآورده نشود دست از اعتصاب نخواهد کشید.

خواهر محمد علی طاهری، زندانی عقیدتی محکوم به اعدام که نزدیک به دو ماه در اعتراض به وضعیتش در اعتصاب غذا (تر) به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:‌ «محمد در پنجاه و هشتمین روز اعتصاب غذایش است، روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه خانواده به ملاقات او در زندان اوین رفته اند. گفتند به شدت لاغر شده و حالش اصلا خوب نبوده است. می گفتند شبیه یک اسکلت شده، ما به شدت نگرانش هستیم. خانواده اش از محمد خواسته اند تا اعتصابش را بشکند اما او گفته تا زمانیکه به خواسته هایش رسیدگی نشود اعتصابش را نمی شکند. همین اعتصاب برایش مانده است.»

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی به حضور سلمان رشدی، نویسنده هندی – بریتانیایی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعتراض کرد و از مدیران این نمایشگاه خواست که دعوت خود از این نویسنده تکفیر شده را پس بگیرند. عباس صالحی تهدید کرد که در غیر این‌صورت احتمال دارد ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان شرکت نکند. به گزارش روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی از یورگن بوس، مدیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواست که دعوت از سلمان رشدی برای حضور در این نمایشگاه را لغو کند. نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۱۴ اکتبر سال جاری با سخنرانی سلمان رشدی درباره آزادی بیان و حدود آن آغاز می‌شود و تا ۱۸ اکتبر هم ادامه دارد. اندونزی که یک کشور مسلمان است به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور دارد.

محسن کدیور نوشت، طبق اخبار منتشره و اظهارات وکیل مدافع زندانی عقیدتی محمدعلی طاهری، ایشان به اتهاماتی از قبیل ارتداد، افساد فی الارض، و توهین به مقدسات در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. ظاهرا مستند این اتهامات چیزی جز کتب منتشرشده‌ی ایشان نیست. اینجانب در مطالعه‌ی کتب طاهری کم‌ترین دلالتی به تحقق عناوین یادشده نیافتم.

الف. در کتاب «مجازات ارتداد و آزادی مذهب: نقد مجازات ارتداد و سبّ‌النبی با موازین فقه استدلالی» (تیر ۱۳۹۳، ۴۰۶ صفحه) اثبات کرده‌ام که احدی را نمی توان به‌عنوان ارتداد مجازات کرد چه برسد به‌این که به اعدام محکوم نمود. کافی است فتاوا و مستندات حکم دادگاه بدوی منتشر شود تا بی‌پایگی آن عیان گردد.

ب. افساد فی ‌الارض تبیین محاربه است و عنوانی مستقلی در مجازات دینی محسوب نمی‌شود. هیچ‌یک از مقومات محاربه (از قبیل سلب مسلحانه‌ی امنیت مردم منجر به‌قتل نفس) در زندگی طاهری محقق نشده تا چنین اتهامی وجاهت قانونی و شرعی داشته باشد. تفاوت دیدگاه نویسنده یا صاحب نظری با تفکر زمامداران نیز مجوز اتهام افساد فی‌الارض آن هم منجر به اعدام نمی‌شود. شهروندان دگراندیش را با اتهام افساد فی الارض محکوم به اعدام کردن تکرار روش سیاه انکیزیسیون در حکومت آباء کلیسا در قرون میانه است.

ج. هر فکر متفاوتی با دین و آئین رسمی را با انگ توهین به مقدسات حذف کردن فاقد وجاهت شرعی و حقوقی است، و از نشانه‌های استبداد دینی است.

د. کتابهای محمدعلی طاهری یا روش عرفانی وی مثل هر کار بشری دیگری جایزالخطاست. راه مواجهه با فکر و سلوک عرفانی (به زعم حاکمیت باطل) «نقد علمی» است نه زندان و مجازات و اعدام. حتی اگر در روش و منش طاهری خطا و انحرافی هم باشد با مجازات و زندان و اعدام خطای علمی و انحراف عرفانی محتمل به صلاح در نمی‌آید، بلکه تشدید می‌شود.

امیدوارم دادگاه تجدید نظر با عبرت از روند احکام اعدام‌ در موارد مشابه در تاریخ جمهوری اسلامی متنبه شده، با لغو حکم بی‌اساس اعدام محمدعلی طاهری و صدور حکم برائت وی به غائله‌ای که یقینا باعث وهن اسلام است پایان دهد، ان‌شاء‌الله.

به گزارش اخبار اقلیتهای مذهبی ایران به نقل از سحام:ده فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق طی نامه‌ای که در اختیار «سحام» قرار دادند، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت عمومی «محمدعلی طاهری» بنیان‌گذار عرفان حلقه و زندانی عقیدتی جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از خواسته‌های وی، از مسئولین قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی خواستند که شرایطی را فراهم کنند که خواسته‌های این زندانی در بند فراهم شود تا وی به اعتصاب غذای خویش پایان دهد.

محمدعلی طاهری: تا احقاق حقوقم به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهم (12 اکتبر)

به گزارش خبرنگار «سحام»، این زندانی عقیدتی در پاسخ به درخواست خانواده‌اش برای شکستن اعتصاب غذای خود گفته است: «من در راه عقیده‌ام جهاد می‌کنم و از ریخته شدن خون من شاگردانم درس می‌گیرند.» وی در پیامی که به خانواده‌اش اعلام کرده گفته است: «من اعتصاب برای تخفیف جرم نکردم، اعتصاب کرده‌ام تا وظیفه‌ی شرعی‌ام که ٬مقابله با ظلم٬ است را انجام دهم و نزد درگاه خدا شرمنده نباشم که چرا ضعیف واقع شدم.» پیش‌تر شمار زیادی از قرآن پژوهان و محققان دینی صدور حکم ارتداد و افساد فی‌الارض برای این زندانی را از اساس اشتباه دانسته و آن را فاقد موضوعیت اعلام کرده‌اند.

حلقه نیوز- پیرو خبر منتشر شده در سحام نیوز ، محمود علیزاده طباطبائی وکیل حکومتی محمد علی طاهری، ده ماه پس از انتشار خبر فقدان موکلش، مدعی گردیده طی نامه ای به مرتضی بختیاری، معاون امنیت دادستان کل کشور، خواهان اقدامات لازم جهت جلوگیری از فوت احتمالی طاهری شده است! این نامه که فاقد تاریخ و شماره بوده و مهر تائید دریافت هیچ دبیرخانه ای را ندارد، از هیچگونه وجهه قانونی برخوردار نمیباشد.سحام نیوز که مدتی است تحت تاثیر جوسازی های اخیر حکومت ایران، تبدیل به تریبونی برای وکلای حکومتی محمد علی طاهری شده است، با انتشار این سند بی هویت، بار دیگر با اقدامی غیرحرفه ای به صورت تلویحی مدعی زنده بودن آقای طاهری شده است. لازم به ذکر است تاکنون تناقضات بسیاری در عملکرد و گفتگوهای این وکیل حکومتی به اثبات رسیده است این نامه در حالی منتشر شده است که زنده بودن و تأئید سلامتی محمد علی طاهری همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. شهناز نیرومنش مسوول و سخنگوی کمپین بین المللی حمایت از محمد علی طاهری به همراه عده کثیری از شاگردان عرفان حلقه با تأکید بر از دست رفتن این معلم معنوی زیر شکنجه و اعتصاب غذا ، بارها از مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران درخواست رویت وی در ملأ عام را داشته اند که تاکنون پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه هیچ پاسخی در این رابطه دریافت نکرده اند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران روز پنجشنبه گزارش وزارت‌خارجه آمریکا درباره سرکوب آزادی‌های مذهبی در ایران را رد کرد و آن را سیاسی و مداخله‌جویانه خواند.

 گزارش اخیر وزارت‌خارجه آمریکا که میزان آزادی‌های مذهبی در کشورهای مختلف در سال جاری میلادی را بررسی کرده، ایران را همراه با عربستان به ایجاد محدودیت‌های مذهبی برای شهروندان خود و اعمال تبعیض در این زمینه متهم می‌کند. در این گزارش به سرکوب اقلیت‌هایی مانند بهاییان و دراویش اشاره شده است. اما سخنگوی وزارت‌خارجه ایران گفت همه اقلیت‌های دینی در ایران از حقوق شهروندی برخوردارند. مرضیه افخم گفت گزارش به گفته او کلیشه‌ای وزارت‌خارجه آمریکا تکرار اتهام‌ها و ادعاهایی است که ایران در مناسبت‌های مختلف نادرستی آن را اعلام کرده و فاقد وجاهت قانونی است.

اعضای پارلمان اروپا در بیانیه ای برای “اقدام عاجل”جهت نجات جان آقای دکترطاهری  درخواست برای نجات جان دکتر محمد علی طاهری عنوان داشتند:

 این درخواستی است فوری از رییس جمهوری ایران آقای حسن روحانی ، ریاست قوه قضائیه ایران آقای صادق لاریجانی ونیز جامعه بین المللی برای بذل توجه خاص به فرجام خواهی قانونی آقای دکتر محمد علی طاهری برعلیه حکم اعدامش که به دیوان عالی کشورایران ارسا ل گردیده است. تا روز چهارده اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی  بمدت ۶۴ روزاست که آقای طاهری در اعتراض به حکم ناموجه اعدام خود  دست   به اعتصاب غذا زده است ؛ وضعیت سلامتی ایشان در حال حاضر وخیم می باشد. دکتر محمد علی طاهری (متولد ۱۳۳۵) یک رهبر سیاسی یا درگیر در موضع گیری های سیاسی بشمار نمی رود. ایشان بطور کاملا قانونی موسسه روانشناسی خودش را بنیاد نهاده که بر اساس دستیابی به هماهنگی میان جنبه های روحی ومادی زندگی ، پرورش جسمانی و نیز سلامتی ذهنی را مورد حمایت قرار داده است . تعالیم و روشهای دکتر طاهری (موسوم به شعور کیهانی ) میان دهها هزار ایرانی محبوبیت یافته است . ایشان در طی پنجسال دوران حبس وزندان  خویش به مواردی نظیر ارتداد، اهانت به مقدسات ، تضعیف امنیت ملی و مانند آن متهم گردیده است . حکم اعدام آقای طاهری براساس قانونی صادر شده که سه سال پس از اولین بازداشت ایشان در سال ۱۳۸۹به تصویب رسیده است .

علیزاده‌طباطبایی در مصاحبه ای تاکید کرد: دیوان عالی کشور راهی ندارد جز اینکه این حکم را نقض کندمحمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی با تلوزیون اینترنتی دُرّ از غیرقانونی بودن حکم#محمدعلی‌طاهری و احتمال قریب به یقین نقض آن در دیوان عالی کشور، به دلیل وجود ایراد شکلی، سخن گفت. وی اظهار امیدواری کرد که رای دیوان عالی تا پیش از پایان مهر ماه صادر شود و با مستقل خواندن قضات دیوان عالی کشور، پرونده سازی های ضابطین پرونده برای تحت تاثیر قرار دادن این قضات را بی تاثیر دانست.لطفا ادامه مطلب را از اینجا دریافت کنید. به گزارش #نجات‌باحلقه و به نقل از تلوزیون دُرّ ، وکیل محمدعلی طاهری در خصوص لزوم مطالعه دفاعیات موکلش توسط قضات دیوان عالی گفت: «نیازی نیست. رسیدگی دیوان عالی کشور شکلی است. وقتی بزرگترین ایراد شکلی در این پرونده وجود دارد که به قانونی استناد کردند که زمان وقوع عمل این قانون وجود نداشته دیگر نیازی به شنیدن دفاعیات ایشان نیست . چون دیوان عالی کشور حکم را نقض می کند و یک شعبه دیگر دادگاه انقلاب به پرونده رسیدگی می کند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در پی اعتصاب غذای محمدعلی طاهری، از همگان خواست که بی تفاوت از کنار پرونده بنیان‌گذار عرفان حلقه نگذرند. خانم عبادی در بخشی از یادداشت خود آورده است: «حکومتی که خود را ضعیف می‌‌پندارد و پایه‌های قدرتش به خاطر گسترش فساد اداری، ازدیاد فقر و استمرار نقض حقوق بشر و… لرزان شده است از هر مرام یا فردی که طرفدرانی دارد می‌‌ترسد و آن‌ را دشمن بالقوه خود می‌‌داند و از این رو شاهد صدور احکامی چون بیست سال زندان برای هفت تن از رهبران بهایی و هم‌چنین حبس خانگی میرحسین موسوی و کروبی بدون هیچ نوع محاکمه و تفهیم اتهامی هستیم.»

۲۰ تن از چهره های نامدار هوادار حقوق بشر و فعال مدنی در کشور، در نامه ای خطاب به همه ازاد اندیشان جهان خواستار آن شده اند که برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام محمدعلی طاهری، که صرفا به دلیل عقاید وی صادر شده است به میدان آیند. این نامه را نسرین ستوده- حقوق‌دان، گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸، شهناز کمالی مادر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸،فخرالسادات محتشمی‌پور- فعال سیاسی، اکرم نقابی- مادر سعید زینالی از جان‌باختگان ۱۸ تیر ۷۸، شعله پاکروان- بازیگر تئاتر؛ مادر ریحانه جباری، محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ا، سماعیل مختاری-پدر محمد مختاری از جان‌باختگان زندان کهریزک۱۳۸۸، محمد نوری‌زاد- کارگردان و روزنامه‌نگار، اسماعیل مفتی‌زاده- فعال حقوق‌بشر، محمد موسوی- موسیقی‌دان، بابک احمدی- پژوهشگر فلسفه، صادق زیباکلام- استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، مصطفی بادکوبه‌ای شاعر، میلاد کیایی- موسیقی‌دان، جعفر پناهی- کارگردان سینما، مهدی خزعلی فعال سیاسی، و علیرضا جباری، محسن حکیمی، فریبرز رئیس‌دانا از اعضای کانون نویسندگان ایران امضا کرده اند.

به گزارش ‫‏نجات‌باحلقه، معاندین مجموعه عرفان کیهانی(حلقه) همیشه تلاش کردند تا این مجموعه ی خدامحور را به وهابیت منتسب کنند و اندیشه های استاد محمد علی طاهری را در جهت ترویج وهابیت معرفی نمایند، لیکن خودشان در عمل همان کاری را میکنند که به این مجموعه و بنیانگذار آن، به دروغ، نسبت می دهند. این بار این منادیان دروغین اسلام با رفتاری غیر انسانی و غیر اسلامی بر مزار محمدعلی طاهری همان کردند که وهابیون تندرو بر سر مزار ائمه ی اطهار در بقیع آوردند. لازم نیست یادآوری کنیم که خرید قبر پیش از مرگ سنت حسنه ای است که امام ظلم ستیز و حق جویمان حسین علیه السلام به محض ورود به کربلا کردند و بر اساس احکام اسلامی تعدی و تجاوز به اموال شخصی ظلمی ناشایست بوده و در دنیا و آخرت موجب عقوبت است. همانگونه که اسرائیلیان به اموال و املاک فلسطینیان تعدی و تجاوز میکنند و سزاوار عقوبتند.

هجوم شبانه و خشونت آمیز مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل ‌«شاپور رشنو» فعال ملی مذهبی ساکن اندیمشک برای بازداشت وی، منجر به سقط جنین همسرش شد. به گزارش «سحام» به نقل از پایگاه خبری ملی مذهبی، ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، ساعت یک بامداد روز ۲۵ شهریورماه سال ۹۴، به منزل مسکونی شاپور رشنو در اندیمشک حمله‌ور شدند و او را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. در جریان بازداشت این فعال سیاسی ملی مذهبی، همسر او که حدود سه ماه باردار بود، بر اثر ترس و فشارهای عصبی ناشی از حمله نیروهای امنیتی، فرزند خود را از دست داده‌است. هم‌چنین گفته می‌شود که فرد دیگری نیز در جریان بازداشت‌های گسترده و خشن اندیمشک دچار سکته قلبی شده است. بازداشت‌های گسترده شهر اندیمشک در هفته گذشته با خشونت زیادی همراه بود.

به گزارش کمپین نه به اعدام محمد علی طاهری ، بعد از اینکه مراجع تقلید به کلی بودن فتوای خود و بی ربط بودن آن به شخص محمد علی طاهری اذعان کردند، با نا امیدی ایادی اطلاعات سپاه از این حربه، برای فشار آوردن به دستگاه قضایی، مستندی جعلی آماده شده که در آن تصاویری نشان داده می شود که ظاهرا محمدعلی طاهری در جلسه دادگاهی حضور دارد و زنی با کیف بر سر و روی ایشان می زند و خطاب به وی می گوید: «تو به من تجاوز کردی!» این درحالی است که پرونده سازی قبلی اتهام اخلاقی در دادگاه پیشین محمد علی طاهری، به دلیل عدم وجود مستندات رد شده است و اساسا در پرونده وی و آنچه در جلسات دادگاه توسط وکلای ایشان احراز شده، هرگز چنین مدعیاتی وجود ندارد. همچنین در احکام صادره نیز چنین امری بیان نشده است.

سعید خلیلی، از تاریخ 17 مردادماه با حضور در زندان و امضای وکالت‌نامه‌اش توسط محمدعلی طاهری به عنوان وکیل جدید این زندانی عقیدتی برای مرحله تجدیدنظرخواهی معرفی شد. «سحام» برای آگاهی بیش‌تر پیرامون وضعیت این زندانی عقیدتی و پرونده وی، با وکیل آقای طاهری مصاحبه‌ای کرده است. محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار عرفان حلقه، اکنون در اعتصاب غذای اعتراضی است. سعید خلیلی با اشاره به تداوم این اعتصاب، به «سحام» گفته: «ایشان متاسفانه هم‌چنان در اعتصاب غذا هستند و علی‌رغم درخواست‌های مکرر خانواده و دوستان تا الان حاضر به شکستن اعتصاب خویش نشده‌اند اما امیدواریم با انعکاس نظرات و درخواست‌های همه خانواده، وکلا و دوستان، ایشان در ملاقاتی که امروز(دو روز پیش) با همسرشان دارند بپذیرند اعتصاب را تمام کنند.» این وکیل دادگستری هم‌چنین درباره دیدارهایش با موکل خود گفته: «به ما هم اجازه ملاقات نمی دهند. من تاکنون دوبار در زندان با او ملاقات داشته‌ام که بسیار محدود و کوتاه بوده است و اجازه گفت‌وگوی کافی و مشورت داده نمی شود.»

عزت الملوک طاهری، مادر محمد علی طاهری، بنیانگذار گروهی به نام عرفان حلقه، روز چهارشنبه ۲۹ مهر در پیامی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد نوشت که آقای طاهری به درخواست خانواده و اطرافیانش به اعتصاب غذای خود پس از ۷۰ روز پایان داده است. او در پیام خود نوشت محمد علی طاهری با وجود شرایط سخت اعتصاب غذا، قصد شکستن آن را نداشت اما به دلیل نگرانی‌های خانواده و به اصرار وکلا و اطرافیان خود به اعتصاب غذا پایان داد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 2 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد

0 1 2 34
5 6 7