فعال یارسانی به اطلاعات کرمانشاه احضار گردید

Capture

آژانس کُردپا: نهادهای امنیتی ایران فشار بر فعالان کُرد پیرو آیین یاری در مناطق جنوبی کُردستان ایران را با احضار و بازداشت‌ها، تشدید کرده‌اند.


برپایه‌ی گزارش ارسالی به آژانس خبررسانی کُردپا، روز سه‌شنبه، پنجم آبان‌ماه اداره‌ی اطلاعات کرمانشاه یک شهروند پیرو یاری به نام “جهانگیر سلیمی” را احضار کرده است.

احضار این جوان کُرد به دنبال فعالیت‌های قبلی وی در ارتباط با حقوق پیروان یاری می‌باشد.

منابع خبری کُردپا در کرمانشاه اعلام می‌کنند که جهانگیر سلیمی برای ساعات‌ها تحت بازجویی و فشار روانی مأموران امنیتی کرمانشاه قرار گرفته و ایشان را از فعالیت مدنی برحذر داشته‌اند.

Capture

جهانگیر سلیمی

سال گذشته نیز آقای سلیمی به همراه  وحید فرودی از فعالین دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در خیابان بازداشت شده بود.

از دیگر سو، پیروان یارسان در همدان نیز تحت فشار نیروهای اطلاعاتی قرار دارند و در همین ارتباط، اواخر هفته‌ی گذشته زوج یارسانی در مقابل دانشگاه بوعلی این شهر از سوی سرنشینان دو دستگاه خودرو بازداشت شدند.
هویت بازداشت‌شدگان، امین ایهاوند و مژگان عباس عنوان شده است.

دلیل اصلی بازداشت‌های همدان علی‌رغم پیگیری خانواده‌ها تاکنون نامعلوم می‌باشد.

احضار و بازداشت پیروان اهل آیین یاری در حالی صورت می‌گیرد که مورخ ١٨ شهریور ماە اداره‌ی ‌اطلاعات استان كرمانشاه با فراخواندن فعالین یارسان و نمایندگان آنان، قول استحقاق حقوق اقلیت‌ها را داده‌بود.

اقلیت دینی یارسان در قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت دینی به رسمیت شناخته نشده و در سال‌های اخیر رسانه‌های دولتی از این اقلیت دینی به‌عنوان “فرقه” یاد کرده‌اند که موجب اعتراض پیروان یارسان و احمد شهید گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران شده است.