اشاره روحانی به احتمال آزادی سه آمریکایی در صورت آزادی شهروندان ایران در آمریکا

Capture

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است که اگر آمریکا ایرانیان زندانی در این کشور را آزاد کند، دولتش برای آزادی سه آمریکایی زندانی در ایران خواهد کوشید.

آقای روحانی در مصاحبه با کریستیان امانپور خبرنگار سی ان ان گفت: “اگر آمریکایی ها گام های مناسب را بردارند و آنها را آزاد کنند، مسلما فضای مناسب باز خواهد شد و شرایط مناسب ایجاد خواهد شد تا ما هر چه در توان داریم و تا جایی که در توان ما باشد برای آزادی فوری آمریکایی های زندانی در ایران بکوشیم.”

این اظهارات یک روز پس از آن است که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نیویورک بار دیگر خواستار آزادی سه آمریکایی در ایران شده بود.

به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،‌ آقای کری در این دیدار گفت که “فوریت لزوم بازگشت آمریکایی های زندانی و ناپدید شده به کشورشان” را مطرح کرده است.

Capture

جیسون رضاییان، امیر حکمتی و سعید عابدینی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران هستند. آمریکا معتقد است که یک شهروند دیگر این کشور به نام رابرت لوینسون هم سال ها پیش در سفری به جزیره کیش ناپدید شده و دولت ایران ممکن است از سرنوشت او مطلع باشد. ایران از سرنوشت آقای لوینسون اظهار بی اطلاعی می کند.

در مقابل دولت ایران مدتی است برای آزادی شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا فشار می آورد. وزارت خارجه ایران یک ماه پیش از ایالات متحده خواسته بود هرچه زودتر این افراد را آزاد کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ٤ شهریور گفت که “حدود نوزده ایرانی با ادعای نقض تحریم‌های آمریکا در زندان‌های آن کشور هستند” و افزود که “یکی از دغدغه ‌های ما وضع این زندانیان است.”

با این حال ایران می گوید هدف از طرح این مساله مبادله زندانی میان ایران و آمریکا نیست.

آقای روحانی یک هفته قبل از سفر به نیویورک در مصاحبه ای با شبکه آمریکایی سی بی اس در تهران گفته بود:‌ “من کلمه مبادله را نمی پسندم، اما از نقطه نظر انساندوستانه، اگر بتوانیم گامی برداریم، باید چنین کنیم. طرف آمریکایی باید گام خودش را بردارد.”

Capture

حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، اخیرا گمانه زنی ها در مورد اینکه کشورش مایل به مبادله زندانی با آمریکاست را رد کرد، اما علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در سفر ماه سپتامبر به نیویورک از ‘امکان’ تبادل زندانیان ایران و آمریکا سخن گفت.

موضوع مبادله زندانیان ایرانی با اتباع کشورهای دیگر طی سال‌های گذشته گاه باعث این گمانه زنی شده که بازداشت شهروندان خارجی در ایران با تلاش برای آزاد کردن افراد مورد نظر جمهوری اسلامی از زندان‌های خارجی ارتباط داشته است.

در سال ١٣٨٨ یک شهروند فرانسوی به نام کلوتیلد ریس که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بود آزاد شد و کوتاه مدتی پس از آن نیز دو شهروند ایرانی از زندان های فرانسه آزاد شدند. یکی از این دو نفر علی وکیلی راد نام داشت که در ارتباط با ترور شاپور بختیار زندانی بود. همچنین، در تابستان سال ١٣٨٨ سه شهروند آمریکایی در نواحی مرزی غرب ایران بازداشت و به جاسوسی متهم شدند و بعدا گفته شد که مقامات ایرانی خواستار مبادله آنان با چند شهروند ایرانی در زندان های آمریکا هستند.

این سه نفر بعدا با میانجیگری دولت عمان آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند.