ایران گزارش حقوق بشر سازمان ملل را غیرقانونی خواند

Capture

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را که به هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شده، غیرقانونی خواند و گفت که این گزارش در موارد متعدد با استناد به “منابع بی طرف، جهت دار و حتا مغرض” تهیه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در عین حال اضافه کرد که گزارش حقوق بشر سازمان ملل به آثار مخرب تحریم های بین المللی علیه ایران و به ویژه در زمینۀ نقض حقوق مردم ایران اشاره ای نکرده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در گزارش سالانه این سازمان که جمعه ۲۵ سپتامبر تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل کرد به موارد متعددی از نقض حقوق بشر در ایران طی یک سال گذشته نیز اشاره کرده است. افزایش بی وقفۀ اعدام به ویژه اعدام کودکان یا کسانی که در هنگام وقوع جرم کودک محسوب می شدند از جمله موارد نقض حقوق بشر در گزارش سازمان ملل اعلام شده است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین اجرای احکام اعدام در ملاء عام را مغایر با ارزش های حقوق بشر دانسته و بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بپیوندد.

سازمان ملل در گزارش سالانه اش سانسور به ویژه سانسور اینترنت در ایران را مورد سرزنش قرار داده و افزوده است که دولت ایران برغم همۀ وعده ها در رعایت آزادی بیان و مطبوعات و گردش آزادنۀ اخبار و اطلاعات در این کشور ناکام بوده است. سازمان ملل در گزارش سالانه اش همچنین محکومیت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر به حبس های طویل المدت از جمله محکومیت خانم نرگس محمدی به زندان را محکوم کرده است.