با لغو حکم اعدام سهیل عربی، او به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی محکوم شد

Capture

یک منبع آگاه به وضعیت پرونده سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش دیوان عالی کشور حکم اعدام او را نقض و برای بررسی مجدد به شعبه هم عرض فرستاد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت با حذف اتهام سب النبی، این زندانی به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی خود (مجازات جایگزین برای اعدام) محکوم شده است.

این منبع همچنین به کمپین گفت که هنوز حکم دادگاه به وکلای او ابلاغ نشده اما آنها به صورت شفاهی از متن حکم مطلع شده اند. این مبنع با اظهار خوشحالی از حذف حکم اعدام این زندانی برای همیشه به کمپین گفت: «مطلع شدیم که شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران اتهام سب النبی و در نتیجه حکم اعدام را برای همیشه از پرونده حذف کرده و آقای عربی را به هفت سال و نیم حبس و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی محکوم کرده است.»

این منبع همچنین اشاره کرد که پس از ابلاغ حکم به وکلا، آنها مجددا درخواست تجدید نظر را برای حکم خواهند داد چون معتقدند آقای عربی کمتر از این مدت باید در زندان بماند.

این منبع آگاه در توضیح بیشتر حکم تحقیقات مذهبی به کمپین گفت«آقای عربی در طول دو سال موظف است ۱۳ جلد کتاب در حوزه دین شناسی، مذهب شناسی و رفع شبهات دینی را بخواند و از بخش های هر کتاب خلاصه ای تهیه کند. همین طور باید در تماس با موسسه«راه حق» و پژوهشکده امام خمینی قرار بگیرد و پرسش های خود را مطرح کند. او به عنوان تکلیف هر ماه تمام پرسش ها، پاسخ ها و خلاصه کتاب هایش را باید به دادگاه ارائه کند.»

سهیل عربی، ۳۱ ساله در آبان ماه ۱۳۹۲ توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر)از طریق نوشته هایش در فیسبوک از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شد. پس از آن وکلای او درخواست تجدید نظر را به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور فرستادند. این شعبه اتهام سب النبی را با توجه به دفاعیات وکلا و متهم رد کرد و برای بررسی مجدد پرونده را به شعبه هم عرض (شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران) فرستاد.

دادگاه او در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران روز ۱۵ شهریور ماه برگزار شد و متهم و وکلای او مجددا از اتهام سب النبی دفاع کردند. مبنای اتهام سب النبی این زندانی نوشته هایش در فیسبوک بود. یک منبع مطلع در گفتگویی با کمپین گفته بود: «سهیل هشت صفحه فیسبوک به نام های مختلف داشت که به دلیل نوشته هایش در آن صفحات متهم به توهین به ائمه اطهار و پیامبر شده است. یکی از صفحات فیسبوکش به نام «فیسبوک الدین فشارکی» بود. خودش اتهامش را پذیرفته است اما در تمام مراحل گفته که بدون فکر و در شرایط نامناسب روحی مطالب را نوشته است.»