کتب جدید موجود در کتابخانه ی کانون

ارم لوگوی بشریت

کتاب چنین گفت زرتشت

چنین گفت زردشت (به آلمانی: Also sprach Zarathustra) نام کتابی فلسفی و شاعرانه است که فریدریش نیچه فیلسوف و شاعر آلمانی آن را طی سال‌های ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۵ نگاشته‌است. شخصیت اصلی این رمان فلسفی شخصی به نام «زرتشت» است که نامش از زرتشت پیامبر گرفته شده‌است.نیچه در این کتاب عقاید خود را از زبان این شخصیت بیان داشته‌است.

این کتاب که مهمترین اثر نیچه می‌باشد حاوی نظریاتی چون «ابرانسان»، «مرگ خدا» و «بازگشت جاودانه» به کامل‌ترین صورت و مثبت‌ترین معنی خود است. زرتشت پس از ده سال عزلت در کوه‌های آلپ احساس می‌کند که می‌خواهد شهد خرد خویش را به انسان‌ها بچشاند، پس به شهر فرود می‌آید؛ اما مردم به صدای برخاسته از الهام گوش نمی‌دهند، زیرا جز به کف زدن برای بندبازی‌های یک بندباز توجه ندارند و به سخنان او که آن‌ها را نمی‌فهمند می‌خندند. پس زردشت باید حواریونی برای خود برگزیند که بتواند «گفتارهای» خویش را که تحقیر آرمان‌های کهن است و به سبک کتاب‌های مقدس کهن چون اوستا و انجیل می‌باشد، خطاب به آن‌ها بیان کند…

http://ketab.bashariyat.org/?p=10745

کتاب جنایت بی مکافات

جنایت بی مکافات مجموعه ی 6 داستان کوتاه است که نویسنده در آن سعی بر این دارد تا جنایاتی را که در طول تاریخ بشر معمول شمرده شده اند و هیچ مجازاتی، در هیچ قانون یا عرفِ جامعه ای برای آن قائل نیستند در قالب داستان به تصویر بکشد… جنایاتی که قتل نیستند، غارت نیستند، دزدی و یا جرائمی چنین نیستند… جنایاتی که تنها از بشر بر می آید و تیشه به ریشه ی روح انسانی دیگر میزند، اینها دردهایی هستند که هر روز تمام انسانهای روی زمین با آنها مواجه اند… اما بر سبیل عقاید رایج جامعه آنچنان مهم نیستند که به چشم بیایند… و این تمام درد من از جهان است… جنایاتی بی مکافات…! ( ندا امین)

http://ketab.bashariyat.org/?p=10775

کتاب فلسفه به زبان ساده

تیچمن و اوانز در این کتاب، که اخیرا بازبینی شده و مطالب آن تفصیل یافته است، شاخه های مختلف فلسفه را آن گونه که در دنیای انگلیسی زبان امروز مورد مطالعه قرار می گیرد، به زبانی ساده معرفی می کنند.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10771

کتاب عیار نامه

(فیلم‌نامه) درباره پهلوانی از عیاران است که به مردم روستاها در مقابل غارت دزدان و راهزنان کمک می‌کند .روزی پهلوان برای کمک به جمعی از روستائیان از روستای خود خارج می‌شود .در این هنگام, دزدان به روستای او حمله برده و همسر وی را می‌کشند از آن پس, وی بر آن می‌شود جنگ و گریز و مقابله با راهزنان را کنار گذارد, اما با زنی مواجه می‌گردد که لباس مردانه بر تن دارد .زن که تمام عزیزانش به دست راهزنان به قتل رسیده‌اند, می‌کوشد پهلوان را از خانه نشینی منصرف سازد ;سپس ماجراهایی روی می‌دهد که داستان فیلم براساس آن تدوین می‌شود.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10766

کتاب سیمای زن در فرهنگ ایران

اين كتاب تفكري است در باب جنبه هاي نظري و عملي برخورد با زنان در فرهنگ ايراني و به اتكاي شواهد مستند و روشنگر كه از لابه لاي متون و منابع اصيل تاريخي و ادبي استخراج شده اند موقعيت و منزلت زنان را از ديد خواص و عوام جامعه نشان مي دهد و جنبه هاي مثبت و منفي آن را بررسي مي كند.

با آنكه هدف كتاب پژوهش تفصيلي تاريخي نيست در حد لزوم به پيشينه ي تاريخي وضع زنان در تمدن هاي گوناگون جهان و به ويژه در ايران باستان و عرب جاهلي پرداخته شده و به تحليل هاي جامعه شناسان و مردم شناسان و صاحبنظران برجسته در اين باره نيز اشاره هايي شده است.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10762

کتاب سرمایه داری و محیط زیست

با وجود افزوده شدن بر آگاهی زیست محیطی انسان و بیش تر شدن شمار جنبش ها و پدیدآورندگان این آگاهی، بحران محیط زیست هم چنان ژرف تر و ژرف تر می شود.

نه در آن چه بر کره زمین رفته و نه در آن چه پیش رو داریم، هیچ روزنه یی به چشم نمی خورد که در چارچوب صورت بندی سرمایه داری به ما امید دهد که در آینده ی پیش بینی پذیر، این روال تغییر چشم گیری کند.

برای حل بحران محیط زیست و برای تامین آینده ی زندگی بشر می باید به جای سرمایه داری، نظم اجتماعی دیگری را بنا کرد که بر اقتصادی استوار باشد که نه در سمت و سوی پیشینه کردن سود شخصی و انباشت دم افزون سرمایه، که در راه برآوردن نیازهای واقعی انسان و بازیافت سلامت پایدار محیط زیست تلاش کند.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10758

کتاب پراگماتیسم

ویلیام جیمز (January 11, 1842 – August 26, 1910) فیلسوف آمریکایی و بنیانگذارمکتب پراگماتیسم.

وی در زمینه روانشناسی و فلسفه مطالعات عمیقی داشت و به عنوان پزشک نیز به فعالیت مشغول بوده است. فلسفه پراگماتیسم وی را «عملگرایی» و یا «اصالت دادن به عمل» در زبان فارسی ترجمه کرده‌اند؛ ولی در یک نگاه اجمالی ویلیام جیمز منشأ حقیقت را در «سودمند بودن» یک امر و یا قضیه می‌دانست. حقیقت به چیزی اطلاق می‌شود که «سودمند» و یا «عملی» باشد. چیزی که «سودمند» نیست نمی‌تواند «حقیقت» باشد. به همین منظور طرفداران این مسلک را امروزه «عملگرا» ها می‌نامند. در زبان روزمره به چیز و یا کسی که به منافع قابل دسترسی کوشش می‌کند عادتاً «پراگماتیست» می‌گویند.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10740

کتاب اراده معطوف به قدرت

کتاب اراده معطوف به قدرت نیچه، با دیدگاه معرفت­ شناختی او نیز ارتباط دارد. مشکل اصلی معرفت بشری نزد نیچه مانند همه فیلسوفان ما بعد کانتی، مشکل رابطه ذهن و عین است و این که، آنچه که در خارج، مستقل از ذهن، وجود دارد، چگونه وارد ذهن می­ گردد. آیا مفاهیم قادرند واقعیت عینی را آن گونه که هست، نشان دهند؟ و آیا معرفت برآمده از مفاهیم، واجد عنصر حقیقت

است یا نه؟

http://ketab.bashariyat.org/?p=10735

کتاب زندگی با پیکاسو

خانم ژیلو در این کتاب مراحل آشنایی و ازدواج و ۷ سال زندگی مشترک خودش رو با پابلو پیکاسو نقاش و هنرمند بزرگ اسپانیایی به تصویر میکشه .

فرانسوا ژیلو نقاش و نویسنده متولد ۱۹۲۱ پاریس است.او در سال ۱۹۴۳ با پیکاسو آشنا شد . در سال ۱۹۴۶با او ازدواج کرد .این زندگی مشترک پس از ۷ سال به جدایی انجامید .

مشخصه ی فرانسوا ژیلو در نوشته هایش حافظه ی بسیار دقیق او در شرح کامل اتفاقات و خاطره هایش در طول زندگی با پیکاسو است .

http://ketab.bashariyat.org/?p=10730

کتاب انقلاب ایران و بلشویک های ماورای قفقاز

در این اثر، نویسنده به بررسی تاثیر انقلاب 1905-1907 روسیه بر انقلاب 1906-1911 ایران «انقلاب مشروطیت» می پردازد. او همراه با نشان دادن ارتباط دو جانبه و قانونمند این دو انقلاب، پیدایش سازمان های مردم سالاری (انجمن هایی) را که در نتیجه خلاقیت انقلابی مردم ستم دیده ایران و تحت نفوذ جنبش انقلابی روسیه پا گرفتند، بررسی می کند و نقش بلشویک های ماوراء قفقاز در حوادث و جریان های انقلاب مشروطه ایران را نشان می دهد.

http://ketab.bashariyat.org/?p=10726