معرفی کتابهای جدید کانون

jw

کتاب از اجتهاد به نقد عقل اسلامی

از اجتهاد به نقد عقل اسلامی» مجموعه مقالاتی، بیش‌تر درآمدگونه، از محمد ارکون و درباره‌ اوست. جُستار اصلی – که عنوان کتاب هم برگرفته از آن است – پیش از انتشار به زبان فرانسه، نخست به عربی چاپ شد. محمد ارکون، تاریخ‌نگارِ اندیشه‌ اسلامی و از پیشگامان نقد ریشه‌ای روش‌شناسی الهیات اسلامی و خاورشناسی در روزگار معاصر است. ارکون طرح کلی خود را «نقد عقل اسلامی» نام نهاد: یعنی به جای پذیرش ادعای کاذب «باز بودن باب اجتهاد» و کوشش برای اصلاح یا احیاء دینی بر پایه‌ مبانی سنتی اسلام‌شناسی، به واسازی (déconstruction) اصول و آموزه‌های اندیشه‌ سنتی، و گذار (déplacement) از چارچوب مسائل و مبانی سنت به گستره‌ پرسش‌ها، کاوش‌ها و روش‌های جدید در علوم زبانی، تاریخی و اجتماعی جدید فرا می‌خواند. او عنوان برگردان انگلیسی یکی از آثار خود را «اسلام: اصلاح یا براندازی؟» (?Islam, To Reform or to Subvert) برگزید. نقد عقل اسلامی، یعنی سنجش تاریخی-زبانی و فلسفی امکانات دستگاهِ مفاهیم سنتی برای شناخت اسلام و تشخیص مرزها و محدودیت‌های آن. نقد عقل اسلامی، رویکردی چند سویه و چند رشته‌ای به سنت و تاریخ اسلام است و از انسان‌شناسی تاریخی گرفته تا نظریه‌های جدید در نقد ادبی، همه را به این هدف، همزمان، به کار می‌گیرد.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10719

کتاب سربازان جمهوری

دورتی پارکر در آگوست سال 1893 در نیوجرسی آمریکا در خانواده‌ایی مرفه به دنیا آمد، مادرش را در پنج سالگی از دست داد، دو سال بعد پدرش دوباره ازدواج کرد، دوران کودکی او با نفرت از پدر و نامادریش سپری شد، پارکر در 1914 موفق شد نخستین شعرش را به مجله‌ی وانتی‌فر بفروشد، او چند ماه بعد به حرفه روزنامه‌نگاری و نقد ادبی در مجالات روی آورد و همزمان به نگارش شعر و داستان کوتاه نیز ادامه داد، او نخستین مجموعه شعرش “طناب کافی” را در سال 1927 منتشر کرد از دیگر آثار او می توان از کتابهای ” افول اسلحه” و همچنین “مرگ و باج” و از مجموعه داستان‌هایش “در اینجا دفن شده” و ” سوگواری برای زندگی” و “بعد از چنین شادمانی‌ایی” نام برد، پارکر در سال 1929 برنده جایزه “اوهنری” گردید. داستان کوتاه سربازان جمهوری یکی از آثار تحسین شده‌ی پارکر است که بر مبنای تجربیات شخصی او در سفر به اسپانیا در دوره‌ی جنگ داخلی نوشته شده است. در سال‌های بعد پارکر به فیلم‌نامه‌نویسی در هالیوود مشغول شد و بیشتر از پانزده فیلم‌نامه برای کارگردانانی چون رابرت کارسون، اتو پرمینگر و … نوشت، اما در دهه‌ی پنجاه، به اتهام وابستگی به افکار کومونیستی در جریان واقعه‌ی مک‌کارتی در لیست سیاه تهیه‌کنندگان هالیوود قرار گرفت و بازگشت دوباره‌ی او به هالیوود در دهه‌ی شصت با ناتمام ماندن پروژه ها با شکست مواجه شد. دورتی پارکر در حالی که همه اموالش را وقف بنیاد لوتر کینگ کرده بود در سال 1967 از حمله‌ی قلبی درگذشت.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10715

کتاب از دیکتاتوری به دموکراسی

مقدمه‌ای بر استفاده از کنش بی خشونت به عنوان روشی برای براندازی نظام‌های دیکتاتوری. این اثر توصیه‌هایی فشرده را در مورد چگونگی برنامه ریزی جهت یک مبارزه‌ مقابله جویانه و بی خشونت شامل ۱۹۸ روش برای اقدامات غیر خشن ارائه می کند.  http://ketab.bashariyat.org/?p=10711

کتاب در جستجوی حق انتخاب

این کتاب شامل دیدگاه های شمار بسیاری از زنان و محصول همکاری و رایزنی سازمانهای غیر دولتی، مدیران، کارمندان وهمچنین محققان، رهبران سیاسی، حقوق دانان و متخصصان بیش از 15 کشور جهان است. این کتاب راهنمایی است که برای استفاده در کارگاه های محلی در آفریقا، آسیا و خاورمیانه تنظیم و تهیه شده است. مفاهیم و تمرین های آموزشی این کتاب راهنما بر چهار اصل استوار است: در اکثر جوامع، مردان سلطه گرند و زنان تابع و سلطه پذیر،  با ایجاد موازنه قدرت میان مردان و زنان، نه تنها زنان بلکه کل جامعه از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بهره مند خواهد شد؛ یک رهبری مناسب آن نوع رهبری است که درخدمت زنان و مردان، فقرا و ثروتمندان، ضعیفان و قدرتمندان به طور یکسان قرارگیرد، یعنی فراگیر و برابری طلب باشد،  رهبری فراگیر، افقی و دموکراتیک از راه ایجاد شبکه ارتباطی مؤثر با دیگران ممکن می شود.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10704

کتاب اتاقی از آن خود

آدلاین ویرجینیا استیون در سال ۱۸۸۲ در لندن به دنیا آمد. مادر او جولیا پرینسپ استیونش (۱۸۴۶ الی ۱۸۹۵)در هند و از دکتر جان جکسون و ماریا پتل جکسون   به دنیا آمده بود، که بعد به همراه مادر خود به انگلستان نقل مکان کرد و به عنوان مدل مشغول به کار شد.پدر او سر لسلی استیون نویسنده، منتقد و کوهنوردی معروف بود. پدرش، لسلی استیون، منتقد برجسته آثار ادبی عصر ویکتوریا و از فیلسوفان مشهور لاادری‌گرا بود. ویرجینیا از کتابخانه غنی پدر بهره بسیاری برد و از جوانی دیدگاه‌های ادبی خود را که متمایل به شیوه‌های بدیع نویسندگانی چون جیمز جویس، هنری جیمز و مارسل پروست بود در مطبوعات به چاپ می‌رساند از دست دادن ناگهانی مادرش در سیزده سالگی و به دنبال آن درگذشت خواهر ناتنی‌اش دو سال بعد منجر به اولین حمله از رشته حمله‌های عصبی ویرجینیا وولف شد. با وجود این بین سالهای ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۱، موفق شد در دانشکده زنان کالج سلطنتی لندن درسهایی (گاه تا حد مدرک) در زبان یونانی، لاتین، آلمانی و تاریخ بگذراند که مقدمات آشنایی او را با بعضی از پیشگامان مدافع آموزش زنان مانند کلارا پیتر، جرج وار و لیلیان فیتفول فراهم کرد.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10700

کتاب شما ابزار نیستید

این ترجمه شامل مقدمه و بخش اول کتاب ” شما ابزار نیستید” از جرن لنیر است. در این بخش از کتاب، لنیر با نگاه انتقادی به تکنولوژی مدرن می نگرد و اشاره می کند که چگونه رشد اینترنت فردگرایی و خلاقیت را در معرض تهدید قرار می دهد چرا که سرویس های اینترنتی که برای گروه وسیعی از انسان های ناشناس طراحی شده، ذهنیت بسته را جایگزین خرد فردی می کند و دسترسی گسترده به رسانه ها بیشتر فرهنگ نوستالژی را در میان مردم ایجاد می کند تا فرهنگ نوآوری. به طور کلی، لنیر استدلال می کند که معنای کلی فردیت در حال تغییر است. وی معتقد است ارزش های اساسی همچون دموکراسی و آزادی به دلیل آن که حقوق افراد و شان انسانی را ارج می نهند، با ارزش هستند. به باور لنیر، فرهنگ اینترنتی باید در یک تحول اساسی، به یک اخلاق جدید تبدیل شود که در آن انسان گرایی دیجیتال حاکم است.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10696

کتاب یادداشت های دیواری

این‌ها ، بخشی از نوشته‌های پراکنده ، مسیج‌ها و کامنت هایی هستند که در فیس بوک نوشته‌ام ؛ و برای اینکه از بین نرود ، اینجا گرد آوریشان می‌کنم . هر کدام هم حل و هوای خودشان را دارند که «گاه» به هم ربطی‌ هم ندارند . باید آنها را جدا جدا خند و نه در پیوند با هم؛ تنها پیوندشان ، همان فیس بوکی بودنشان است !

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10693

اندیشه های میرزا آقاخان کرمانی

میرزا آقاخان کرمانی بسیار تاثیر گرفته از سلف پیشین خود میرزا فتحعلی آخوندزاده بود. میرزا آقاخان سه مکتوب را بر همان اسلوب و سبک مکتوبات آخوندزاده نوشته و حتی بخشهایی از سه مکتوب بازنویسی مکتوبات آخوندزاده‌است. ولی در بسیاری از بخشها از جمله نقد ادیان و دشمنی با اعراب و ستایش فرهنگ باستانی ایران، قلمش راسختر، صریحتر و کوبنده تر بوده و گاه شور و احساسش بر منطق چیرگی یافته‌است. رساله صد خطابه که نیمه کاره مانده، اثری است اصیل که از سه مکتوب هم صریح اللهجه تر است. در واقع می‌توان گفت این دو کتاب تکمیل و نقطه کمال راهیست که فتحعلی آخوندزاده آغازیده بود. نویسندگانی همچون احمد کسروی، صادق هدایت، علی دشتی، صادق چوبک، محمد علی جمالزاده و… کم و بیش از آقاخان کرمانی تاثیر گرفته بودند ولی هیچکدام نخواستند یا نتوانستند به همین اندازه بی پرده و صریح اللهجه به مسائل حساس جامعه ایرانی بپردازند.

  http://ketab.bashariyat.org/?p=10688

کتاب بی لنگر

بهمن شعله ور نامی است که در همه کتاب هایی که به تاریخ داستان و رمان نویسی معاصر ایران پرداخته اند، از او و رمان “سفر به شب” اش نیز یاد کرده اند، نویسنده ای مهم اما غایب از فضای ادبی ایران.او ۴۲ سال پیش پس از نوشتن رمانش از ایران مهاجرت کرد، مهاجرتی که انتخابی ناگزیر بود. او آن هنگام دبیر پیمان اقتصادی سنتو بود و با نوشتن رمانش که فصلی از آن در نقد غیر مستقیم شاه بود، حتم داشت برایش مشکلاتی پیش خواهد آمد.او در سال های دور از ایران نیز به نوشتن پرداخته است، هم شعر گفته است و هم داستان نوشته است، اما نه به زبان فارسی و شاید به همین دلیل در این سال ها کتابی از او در ایران منتشر نشده است.اکنون او دوباره کشف شده است، توسط نویسندگان جوانی که او را فردی تاثیر گذار در جریان داستان نویسی ایران می دانند.

 http://ketab.bashariyat.org/?p=10683

کتاب ژن خودخواه

داوکینز آشکارا خداناباور است و از منتقدان بنام مذهب بشمار می‌آید. برخی او را بی خدایی ستیزه جو ( گروهی از خداناباوران که نسبت به مذهب نگرشی ستیزه جویانه دارند) می‌دانند. داوکینز خداناباوریش را نتیجه منطقی درک خود از نظریه فرگشت و درک این که دین و علم ناسازگارند می‌داند. داوکینز در سال ۱۹۸۶ در کتاب ساعت ساز نابینا می‌نویسد:»پیش از کشف تکامل توسط علم یک خداناباور بر پایه نظرات هیوم می‌توانست بگوید: «من برای اشکال پیچیده بیولوژیک توضیحی ندارم. تنها می‌توانم بگویم که خدا توضیح خوبی در این رابطه نیست. بهتر است که صبر کنیم و چشم امید داشته باشیم تا شخصی با نظری بهتر از راه برسد.» بدون شک این دیدگاه، گرچه از نظر منطقی درست بنظر می‌رسید، ولی توان متقاعد ساختن افراد را به طور کامل نداشت. هرچند بی خدایی ممکن است پیش از داروین نیز قابل دفاع کردن بوده باشد، ولی این داروین بود که این امکان را فراهم کرد که یک فرد خداناباور، و در همان حال از نظر ذهنی متقاعد و راضی باشد.»

http://ketab.bashariyat.org/?p=10670