مولانا عبدالحمید: بدترین درگیری در جهان جنگ های قومی و مذهبی است

676e7a2e2f17b11617f04820de894fc1_Lامام جمعه مسجد مکی اهل سنت و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: بدون شک بدترین درگیری در جهان درگیری و جنگ های قومی و مذهبی است. به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از سنی آنلاینمولانا عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز جمعه این هفته (2 مرداد)  اهل سنت زاهدان اظهار داشت: دشمنان اسلام برای تفرقه انداختن میان اقوام و مذاهب مسلمانان نقشه ها دارند بر این اساس باید بیدار و هوشیار باشیم تا فریب آنان را نخوریم. وی با تاکید بر جلوگیری از درگیری ها و قتل های طایفه ای در منطقه افزود: اگر فردی مرتکب قتل شد و به ناحق خون فردی را ریخت باید همان قاتل پاسخگو باشد و مجازات شود. وی ادامه داد: خویشاوندان و طایفه قاتل و مقتول و همچنین مسوولان مربوطه باید تلاش کنند قاتل را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند تا به کیفر کردارش برسد.

وی تاکید کرد: درگیری طایفه ای خلاف اسلام و عقل سلیم و از عادات جاهلیت است.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با اشاره به صلح و آشتی 2 طایفه بزرگ در سیستان و بلوچستان گفت: به لطف الهی عصر امروز نشست آشتی میان 2 طایفه استان که مدت زیادی باهم درگیر بودند، برگزار می شود.

مولانا محمد حسین گرگیج اسلحه های مجاز و یا غیر مجاز هنگامی که برادر بکُشند ملعون هستند و باید جمع شوند

مولانا محمد حسین گرگیج  نیز در مراسم نماز جمعه امروز (2 مرداد)  شهرستان زاهدان  ضمن انتقاد شدید از ترویج و بروز درگیری های طایفه ای و کُشتار با سلاح های سرد و گرم، هر گونه سلاح با مجوز و بدون مجوز که باعث برادر کشی شود را “ملعون” خاطب کرد و خواستار جمع آوری آنان شد.

مولانا گرگیج در ادامه به عدم توجه آموزش و تربیت فرزندان اشاره کرده و افزودند: فرزندان مان را به دانش و تقوا مجهز کنیم نه این که سلاح های سرد و گرم در اختیارشان قرار دهیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با تأکید بر ضرورت اتحاد و همبستگی بیان داشت: قطعا بدانیم که اختلافات باعث می شود که شکاردیگران شویم پس باید نسبت به این مسئله آگاه باشیم،مسلمانان باید اتحاد و اتفاق خود را حفظ نمایند، ما امروز از مسئله دودستگی و اختلاف به شدت رنج می بریم.

گفتنی است در پی جلسات و پیگیری های متعدد ریش سفیدان ، علمای اهل سنت با دو طایفه شهلی بر و براهویی پس از پانزده سال نزاع و درگیری برای انعقاد پیمان صلح و آشتی با یکدیگر به توافق رسیدند.