چرا «شیخ استخاره» محکوم به اعدام شد؟

روحانی جعفری-تبارحکم اعدام مجید جعفری‌تبار، روحانی شیعه‌ای که به استخاره‌هایش معروف بود، در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. مجید جعفری‌تبار و همسرش مینا مناقب، نوه‌های آیت‌الله صدوقی هستند که در جمهوری اسلامی به چهارمین شهید محراب شهرت دارد.بر مبنای گزارش‌ها، مینا مناقب نیز در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود اما در خبرهای مربوط به دادگاه تجدید نظر، درباره حکم او سخنی به میان نیامده است.خبرگزاری تسنیم در خبری کوتاه از قول «یک منبع آگاه» نوشت که حکم بدوی پرونده «شیخ استخاره» در مرحله تجدید نظر با انجام اصلاحاتی تایید شده است. این خبرگزاری از مخفف م.ج.ت در خبر خود استفاده کرده است.اتهام‌های جعفری‌تبار که گفته می‌شود ۱۳۲ خط تلفن او به‌صورت ۲۴ ساعته به سوالات و استخاره‌ها پاسخ می‌گفتند، در برخی ‌وب‌سایت‌های ایران «مرید و مراد بازی، ادعای رابطه با امام زمان و مسایل مالی» عنوان شد و برخی سایت‌ها ارتداد و مسایل جنسی را اضافه کرده‌اند.

جعفری‌تبار علاوه بر این که نوه آیت‌الله صدوقی است، با بسیاری از روحانیون قدرت‌مند در جمهوری اسلامی نسبت نسبی و سببی دارد. دایی او، محمدعلی صدوقی (درگذشت: ۱۱ تیر ۱۳۹۰) داماد خانواده خاتمی و امام جمعه شهر یزد پس از درگذشت روح‌الله خاتمی، پدر سیدمحمد خاتمی بود. محمدعلی صدوقی که یکی از مسافران پرواز ۱۲ بهمن بود و به همراه آیت‌الله خمینی به ایران بازگشت، نزدیک به جناح سیاسی چپ جمهوری اسلامی، عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی محمد خاتمی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش نیز بود. وی با خاندان هاشمی نیز نسبت دارد.*

جعفری‌تبار که در سال ۱۳۶۱ و بعد از مرگ پدربزرگش، به دست آیت‌الله خمینی معمم شد، از بستگان و شاگردان سیدمحسن خرازی (پدر صادق خرازی، برادر کمال خرازی از مقام‌های وزارت خارجه و پدر عروس علی خامنه‌ای) به شمار می‌رود.

اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، حسن روحانی در خلال تبلیغات انتخاباتی‌اش، به خانه مجید جعفری‌تبار رفت و مورد حمایت وی واقع شد.

اما چرا با وجود حضور صدها فرد استخاره‌بگیر، رمال و مدعی ارتباط با عالم غیب در ایران، به‌ویژه شهر قم، جعفری‌تبار به رغم پیوندهای خانوادگی‌اش زیر ضرب قرار گرفته است؟

به گفته برخی صاحب‌نظران، جنگ قدرت میان جناح‌ها و روحانیون متنفذ در جمهوری اسلامی می‌تواند عامل چنین حرکتی باشد. شاید اشاره‌های سایت افسران جنگ نرم در این باره بتواند تا حدی به روشن شدن ماجرا کمک‌ کند.

این سایت می‌نویسد که پرونده جعفری‌تبار با پی‌گیری شخص علی خامنه‌ای و پس از «سال‌ها لاپوشانی اطلاعات و دادگاه ویژه» در جریان قرار گرفته است.

این سایت نزدیک به جریان هوادار علی خامنه‌ای نوشته است: جعفری‌تبار «با برخی بیوت در ارتباط بوده و مبالغ هنگفتی که منبعش نامعلوم بوده است را به بیت امثال آیت ا…… می‌داده است… جعفری‌تبار سال‌ها پشتوانه مالی برخی بیوت قم بوده است ولی هنوز تمام منابع مالی وی فاش نشده است».
مطلب مذکور بنیاد صدوق وابسته به بیت صدوقی را «یکی از کارتل‌های بزرگ اقتصادی کشور» و از منابع جعفری‌تبار اعلام می‌کند.

سایت افسران همچنین مدعی شده که جعفری‌تبار ۹۰۰ میلیون تومان به ستاد انتخاباتی حسن روحانی کمک کرده است.