احمد شهید: به سکوت کشاندن منتقدان در ایران غیرقابل پذیرش است

imageاحمد شهید: به سکوت کشاندن منتقدان در ایران غیرقابل پذیرش استآژانس کُردپا: گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران، از بازداشت، حبس و پیگرد خودسرانه و غیرقانونی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق‌بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، احمد شهید در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شده، اعلام کرد، ساکت کردن روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق‌بشر موجب تضعیف حقوق‌بشر در ایران می‌شود.

در این بیانیه آمده است: به سکوت کشاندن این منتقدان غیرقابل پذیرش است. این کار به گفتگوی عمومی لطمه می‌زند و ایرانیان و جهانیان را از اطلاعات مهم درباره واقعیت در این کشور محروم می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: استفاده مکرر از اشاره‌های مبهم به تهدید علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اهانت به دولتمردان برای پیگرد روزنامه‌نگاران یا کنشگران حقوق‌بشر با موازین بین‌المللی مربوط به آزادی بیان و تشکل و نیز اصل رعایت موازین قانونی مغایر است.

احمد شهید در این بیانیه تاکید کرده است: روزنامه‌نگاران باید از حمایت برخوردار باشند و به خاطر شغل‌شان مورد آزار و پیگرد قرار نگیرند.

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران با اشاره به بازداشت فعالان حقوق‌بشر در ایران اعلام کرده است: مدافعان حقوق بشر در ایجاد جامعه‌ای دمکراتیک و رعایت‌کننده حقوق‌بشر، نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق‌بشر در ایران، کارشناسان حقوق بشر، مادز آندِناز، رئیس گروه تحقیق سازمان ملل در مورد حبس‌های خودسرانه و گزارشگران ویژه سازمان ملل، میشل فورست (در مورد مدافعان حقوق‌بشر)، دیوید کِی (آزادی بیان)، گابریلا کنول (استقلال قوه قضائیه) و خوان اِ مِندِز (شکنجه) از بیانیه احمد شهید حمایت کرده‌اند.

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل به طور مشترک از دولت ایران خواسته‌اند که تمام روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق‌بشر را که غیرقانونی و خودسرانه بازداشت شده‌اند و در حبس و مورد پیگرد هستند، آزاد کند.