وضعیت مسیحیان ایران در گزارش سال ۲۰۱۵

.احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، چگونگی وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: ” بسیاری از قوانین مدنی و شهروندی ایران همچنان گذشته ناقض حقوق بشر می باشد و نه تنها تغییرات عمده ای نداشته بلکه در برخی موارد حتی شدت نیز گرفته است .در این گزارش صراحتن به این مهم اشاره شد که همه مسایل اکتبر ۲۰۱۴ به قوت خود باقی است.

این موارد شامل اصلاح قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، بخش هایی از منشور حقوق شهروندی پیشنهادی دولت در سپتامبر ۲۰۱۳ و تصویب اخیر یک کنوانسیون اضافی سازمان بین المللی کار می باشد.

در این بررسی در مورد مجازات اعدام بررسی های کاملی صورت گرفته که ادامه روند این تحقیقات از سال ۲۰۱۰ می باشد و در آن سه توصیه را مد نظر قرار داده است: ۱ – ارتداد ۲ – الحاد به عنوان جرایم سزاوار اعدام ۳- بررسی لغو اعدام کودکان .

این تحقیقات نشان می دهد که طبق گزارشات، حداقل ۷۵۳ نفر در سال ۲۰۱۴ اعدام شدند که بالاترین آمارثبت شده ظرف ۱۲ سال گذشته میباشد. این تعداد شامل اعدام ۲۵ زن و همچنین اعدام ۵۳ نفر درملاء عام میباشد.

جمهوری اسلامی با وجود آنکه در یک حرکت تبلیغی درقانون مجازات اسلامی سال ۲۰۱۳ مجازات اعدام برای موارد ارتداد، جادوگری و الحاد را منع کرد، اما این مجازاتها را برای این جرایم با عناوین دیگر حفظ می کند که یکی از آنها محاربه (به طور عامیانه به عنوان دشمنی با خدا) و دیگری مفسد فی الارض (فساد کننده روی زمین) می باشد.

دراین راستا اعدام افراد برای حقوق تضمین شده شان توسط قوانین، عمیقن باعث نگرانی است. کسانی که حقوق خود به عنوان یک اقلیت مذهبی را طلب می کنند به نحو نامتناسبی با اتهامات محارب و مفسد فی الارض روبرو می شوند.

جنبه هایی از قوانین و سیاستهای جمهوری اسلامی در این گزارش نشان دهنده استفاده از مجازات اعدام و سایر مجازاتهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیزدر ابعاد نگران کننده ای است که همچنان ادامه دارد.

عوارض منفی قوانین و روشها را می توان در گزارش هایی که همچنان ظرف سال گذشته در مورد دستگیری های مداوم مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و اقلیت های مذهبی وجود داشت مشاهده کرد. مسیحیان ایران از اقلیت هایی هستند که سالها مورد ظلم و بی عدالتی حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش ساخت و ساز کلیساها شامل کلیساهای ارمنی، ارتودکس و آشوری در ۳۵ سال گذشته محدود تر ( ممنوع ) شده و گزارشات مستمر در خصوص جلوگیری دولت از برگزاری مراسم به زبان فارسی در کلیساهای مسیحی دریافت می شود.

همچنین بنا بر گزارش یاد شده در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۵ حداقل ۹۲ مسیحی در کشور به دلیل مذهب و فعالیت های مسیحی خویش در بازداشت به سر می برند.( و یا در انتظار برگزاری دادگاه می باشند )

طبق این گزارش تنها در سال ۲۰۱۴ تعداد ۶۹ نوکیش مسیحی دستگیرشدند و به مدت بیست و چهار ساعت بازداشت شده اند. طبق گزارشات، مقامات به هدف قرار دادن رهبران کلیساهای خانگی که عمومن از دین اسلام به مسیحیت گرویده اند ادامه داده اند. نوکیشان مسیحی همچنان با محدودیت در رعایت ایام ویژه آیین های خود روبرو هستند.

طبق گزارشات در۲۵ دسامبر ۲۰۱۴ مقامات ایران به یک کلیسای خانگی در شهرستان رودهن حمله کرده و ۹ نفر را که برای جشن گرفتن میلاد مسیح (کریسمس) گرد هم آمده بودند دستگیر کردند. مقامات در تاریخ ۲۶ دسامبر همچنین “ویکتور بت تمرز” رهبر سابق کلیسای پنطیکاستی “آشوری شهر آرا” در تهران را همراه با دو نوکیش مسیحی دیگر در زمانی که کشیش تمرزمشغول انجام مراسم مربوط به جشن میلاد مسیح بود بازداشت نمودند. طبق گزارشات کشیش ویکتور بت تمرز از سال ۲۰۰۹ به دلیل انجام مراسم کلیسایی به زبان فارسی تحت فشار بوده است .

در تاریخ ۱۹ اکتبر۲۰۱۴ دادگاه انقلاب استان البرز ( دگر اندیشان مذهبی – غیر تثلیثی ) کشیشان بهنام ایرانی، رضا ربانی ، و عبدالرضا حق نژاد را به ۶ سال زندان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل گروههای برانداز دولت محکوم کرد. بهنام ایرانی در حال حاضر در حال سپری کردن حکم شش سال زندان خویش در زندان به اتهامات یاد شده می باشد. ( “رضا ربانی” با نام سیلاس و “علی رضا علی حق نژاد” با نام ماتیاس، یک شنبه ۳ ۲ آذر ماه ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، دادگاه تجدید نظر شهرستان کرج این افراد را از اتهامات وارده تبرئه و حکم به آزادی این این دو تن داد.)

طبق گزارشات آوریل ۲۰۱۴ ، مقامات به نحو فزاینده ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده اند را بسته اند و کشیش های این کلیساها را به دلیل برگزاری نیایش به زبان فارسی و ارایه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند دستگیر کرده اند.

مقامات به طور منظم وب سایت های مسیحی را نیز مسدود می کنند. نوکیشان مسیحی گزارش می دهند گاهی اوقات در دوره بازداشت مورد اذیت و آزار روانی و جسمی شدید از جمله تهدید به اعدام شده اند . در آوریل ۲۰۱۴ ماموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی به نام کشیش فرشید فتحی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند به نحوی که لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.