برج ناقوس کوچکترین کلیسای ایرانی

ec551d9919ec49f286f6de3157bff586کلیسای برج ناقوس واقع در شهر قزوین بنایی است نه چندان بزرگ که به سبب گنبد و ستون اصلی بنا به این نام یعنی برج ناقوس نامگذاری شده است.
کلیسا در محوطه به نام کانتور در کوچه ثبت احوال واقع در خیابان دارایی شهر قزوین قرار دارد.که مجموعه ای از آثار دیگر نیز در مجموعه آن قرار دارند.
به لحاظ معماری این کلیسا به گونه ای است که در ورود به آن شکل صلیب در مکان های ورودی به خوبی محسوس است. و کلا نقشه اصلی نقشه ای معروف به چلیپایی است.
این کلیسا که مربوط به مسیحیان ارتودکس می باشد بسیار کوچک است و یکی از دلایل کم حجم بودن فضای آن نوع پرستش در کلیساهای ارتودکس است و پرستش خداوند در این کلیساها ایستاده انجام می شده است. در این مکان دو مقبره نیز وجود دارد.
در این کلیسا مکانی برای انجام غسل تعمید در نظر گرفته شده است. غسل تعمید به معنای فرو بردن تمام بدن یا بخشی از بدن کسانی است که به آیین مسیحیت گرویده اند.
همچنین اتاق غسل تعمید برای نوزادانی بوده که تازه متولد می‌شدند چون برخی مسیحیان معتقدند که پس از تولد نوزاد را باید غسل تعمید دهند و در این بنا اتاقی هم برای کشیش در نظر گرفته شده است. اتاق کشیش به دلیل تقدس زیاد محراب در زمانی استفاده می‌شده که کشیش وارد اتاق و پس از تعویض لباس‌ها وارد محراب می‌شده و به صحبت‌های خود ادامه می‌داد.