گفتگو با شهروند بهایی که محکوم به مرگ شده است

11079778_459473990872118_1990103247_nبهنام روغنی شهروند بهایی که پیشتر محکوم به مرگ شده بود در گفتگو با کمپین فعالان صلح در تبعید در خصوص حکم ارتداد وهمچنین مهدورالدم بودن خود، گفتگو کرده است. روغنی شرایط جامعه بهایی در ایران را بسیار بحرانی توصیف می کند. وی در خصوص آزار و سرکوب شهروندان بهایی و همچنین مشکلات دیگر آنها گفت: با توجه به رویکرد تندروها در جامعه خشونت و نقض حقوق شهروندی بهاییان در ایران رو به رشد است. متن گفتگوی مرتضی اسماعیل پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر با بهنام روغنی شهروند بهایی در پایین آمده است.

وضعیت شهروندان بهایی بعد از انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از انقلاب اسلامی در ایران مبارزه با دیانت بهایی و شهروندان بهایی به طور سیستماتیک در دستور کار سران جمهوری اسلامی قرار گرفت.سران جمهوری اسلامی ایران که از لحاظ ایدئولوژی با بهاییان مشکل داشتند همیشه سعی در حذف فیزیکی بهاییان، ازجامعه ایران داشتند. این در حالی است که شهروندان بهایی به دلیل باورهای دینی خود همیشه از خشونت و سیاست به شدت دوری می کنند و خودرا تابع مقرار کشور محل زندگی خود می دانند.

آیا آزار بهاییان توسط نیروهای خودسر انجام می شد و یا رهبر جمهوری اسلامی ایران در آن دخیل بوده است؟

رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران آیت الله خمینی,بارها بهاییان را مورد هجوم قرار داد و در نطقی عجیب عنوان کرد بهاییان جانورانی هستند که باید آز آنها ترسید. صحبت های رهبرایران چراغ سبزی بود برای نیروهای تندرو در ایران تا به آزار و سرکوب شهروندان بهایی بپردازند. شدت بهایی آزاری در سالهای اولیه انقلاب به حدی رسید که حدود 200 نفراز شهروندان بهایی و رهبران محفل بهاییان ایران اعدام شدند و در عرض چند سال بهاییان با مشکلاتی مثل توقیف اموال ,محرومیت از تحصیل ,کار و زندانهای طولانی مدت مواجه شدند. این در حالی بود که تبلیغ علیه جامعه بهایی به شدت روبه افزون بود و حتی در کتابهای درسی نیز چند صفحه ای به موضوع بهایی ستیزی اختصاص یافته بود.و در مساجد ونماز جمعه ها روحانی پیش نماز به شدت شهروندان بهایی را مورد هجوم قرار میداد. تبلیغات به قدری زیاد و سیستماتیک بود که حتی عده کمی از شهروندان ایرانی نیز به آن باور پیدا کرده بودند ودر بهایی ستیزی و آزار بهاییان همکاری میکردند.

بعد از درگذشت آقای خمینی شرایط برای بهاییان تغییری کرد؟

بعد از فوت آیت الله خمینی و به روی کار آمدن آیت الله خامنه ای، احساس بر این بود که فضا تا حدود کمی باز شود و لی آیت الله خامنه ای که خود نیز به تازگی جز مراجع تقلید شده بودند با جواب دادن به چندین فتوا گامی جدیدی در راستای بهایی ستیزی برداشت . در فتوایی صادر شده توسط ایشان کل بهاییان را نجس و ارتباط داشتن با آنها و حتی خوردن آشامیدن و اجسامی که بهاییان استفاده کرده اند و دارای رطوبت است بارها حرام اعلام کرده و خواستار مقابله با این اقلیت مذهبی در ایران را شده اند.

در سالهای اخیر شاهد صدور فتوا علیه جامعه بهاییان بوده ایم، آیا شما نیز با مشکل روبرو بودید؟

صدور فتوا در ایران مساله جدیدی نیست و به دلیل اینکه ایران دین رسمی جمهوری اسلامی شیعه را برگزیده است و هر فرد با مراجعه به مراجع تقلید و با دادن استفتاء خواستار جواب آن از مرجع تقلید می شود. و عده ای ازگروه های تندرو مذهبی که رابطه خاصی با مراجع داشته اند خواستار صدور فتواهای خاص از مراجع شده اند که بعضا باعث صدور حکم های سنگین و توقیف اموال شهروندان بهایی و دیگر اقلیتهای مذهبی و نوکیشان مذهبی و بعضا شهروندان ایرانی شده است. من نیز جز آن دسته از فتواهای خاص بوده ام که گروهای تند رو اسلامی با مراجعه و ارتباط خاصی که با مراجع داشته اند باعث صدور فتوایی خاص که همان حکم ارتداد ومرگ برای من شده اند.

آیا صدور فتوا برای شما جنبه تبلیغاتی داشته است یا جنبه شخصی؟

البته باید به این نکته اشاره کرد که فتواهای نظیر فتوای که برای من صادر کرده اند بیشتر جنبه سیاسی داشته است و نوعی ایجاد رعب و وحشت و سرکوب افرادی که در باورهای مذهبی خود تغییر ایجاد کرده اند و قصد اعلام کردن باورهای خود و تبلیغ آن را دارند هست . در فتوای صادر شده برای من ذکر شده که فرد مذکور (بهنام روغنی)مرتد ومهدورالدم است .تعریف مرتد به فردی میگویند که از اسلام خارج شده است و کشتن آن مجاز است و مهدورالدم نوعی جواز مرگ است و به اصطلاح فردی است که خون آن بی ارزش است.

و در آخر شرایط را برای بهاییان چگونه ارزیابی میکنید و چه خواسته ای دارید؟ بااینکه شرایط بهاییان تغییری ایجاد نشده در حال حاضر حدود ۱۰۰ شهروند بهایی کماکان در زندان هستند و چند ده نفر نیز در لیست انتظار به ورود به زندان هستند محرومیت تحصیل شهروندان بهایی در مقاطع دانشگاهی شاهد رشد زیادی بوده است ودر کل محدودیتها و محرومیت ها رو به افزون است. ولی می توان به این نکته اشاره کرد در سالهای اخیر با ورود فضاهای مجازی واطلاع رسانی وشناخت مردم ازشرایط شهروندان بهایی و آشنایی آنها با آیین بهایی تا حدود زیادی در موج بهایی ستیزی جمهوری اسلامی در بین مردم ایران منفور و غیر قابل تحمل شده است.

11079778_459473990872118_1990103247_n