عفو بین‌الملل: روحانی به وعده‌های خود درباره حقوق بشر عمل کند

64F4ED17-A977-430C-BFA4-06C02F681FFA_w640_r1_sسازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۱۱ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای از حسن روحانی، رئيس جمهور جديد ايران، خواست که به وعده‌های انتخاباتی خود در مورد حقوق بشر عمل کند.

مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوری حسن روحانی روز ۱۲ مرداد ماه و مراسم تحلیف وی روز یکشنبه، ۱۳ مرداد در مجلس برگزار خواهد شد.

عفو بين‌الملل که مقرش در لندن است، از مقامات ايران خواست از این فرصت ناشی برای پايان دادن به دهه‌ها نقض حقوق بشر و مصونيت از مجازات در اين کشور بهره گيرند.

این نهاد بین‌المللی در بيانيه خود به ذکر سوابق جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر در زمينه‌های مختلف حقوق شهروندی پرداخته و سپس به حکومت ایران توصیه کرده که از فرصت شروع به کار دولت جديد ايران برای پايان دادن به اين روند استفاده کند و به اقدامات مشخص و فوری در این زمینه دست بزند.

در همین حال کمپین بین‌المللی حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه‌ای از نمایندگان خارجی که در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت می‌کنند، خواست با مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیداری داشته باشند و آزادی فوری آنها را درخواست کنند.

هادی قائمی مدير کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در این بیانیه که ۹ مرداد منتشر شد، گفت: «همان‌طور که خانم کاترين اشتون در سفر اخيرش به مصر خواستار ملاقات با محمد مرسی شد، سولانا [مسئول سابق سياست خارجی اتحاديه اروپا]  و الياسون [معاون دبيرکل سازمان ملل]  هم بايد از اين فرصت استفاده کرده و خواستار ملاقات با اين سه مخالف سياسی در حصر شوند و جهان را نسبت به وضعيت آنان آگاه کنند.»

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنجشنبه، از قطعی شدن ۵۵ هيئت خارجی در مراسم تحليف حسن روحانی خبر داد که به گفته وی در بين آنها ۱۱ رئيس‌جمهور، دو نخست وزير و هفت رئيس مجلس حضور دارند.