۷۷ درصد جمعیت جهان « آزادی مذهبی » ندارند

.به گزارش «محبت نیوز» یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که بیش از سه‌چهارم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که محدودیت‌های مذهبی در آنها “زیاد” یا “بسیار زیاد” است.

به گفته بی بی سی، براساس نتایج این پژوهش که موسسه تحقیقاتی پیو در ۱۹۸ کشور و قلمرو انجام داده است، کشورهای پرجمعیتی مثل چین، هند و روسیه در صدر فهرستی قرار دارند که بیشترین محدودیت مذهبی در آنها اعمال می‌شود.

این تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام شده و هم‌اکنون گزارشی از آن منتشر شده است، نشان می‌دهد که در ۳۹ درصد کشورهای جهان میزان محدودیت مذهبی “بالا” و یا “بسیار بالا” است و از آنجایی که درصد بالایی از جمعیت جهان در این کشورها یعنی چین، هند و روسیه زندگی می‌کنند، می‌توان گفت که ۷۷ درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که از لحاظ مذهبی بسیار محدود هستند.در کنار این کشورهای بزرگ، در کشورهایی مانند برمه، مصر، اندونزی و پاکستان هم میزان محدودیت مذهبی بسیار بالاست.

در این تحقیق، دو موضوع “محدودیت‌های مذهبی ناشی از حکومت” و “خصومت‌های اجتماعی ناشی از مذهب” در این کشورها سنجیده شده است و براساس آن، میزان محدودیت‌های مذهبی حکومتی در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ تغییر کمی داشته و از ۲۹ درصد به ۲۷ درصد رسیده است.

تلاش دولت‌ها برای کنترل گروه‌های مذهبی و اشخاص، سیاست‌های تبعیض‌آمیز برای پیروان برخی مذاهب و ممنوعیت آشکار برخی ادیان در این کشورها در مجموعه محدودیت‌های مذهبی ناشی از حکومت‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که “خصومت اجتماعی” در سراسر جهان در سال ۲۰۱۲ به اوج خود رسیده و در سال ۲۰۱۳ کاهش داشته و از ۳۶ درصد به ۲۷ درصد رسیده است.

خشونت‌های اجتماعی مذهبی شامل تخریب اماکن مذهبی، هتک حرمت متون مقدس ادیان و حملات خشونت‌آمیز منجر به مرگ‌ومیر یا جراحت علیه پیروان یک مذهب را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، در چین بیشترین میزان محدودیت مذهبی از جانب حکومت اعمال می‌شود، اما در هند بیشترین خصومت اجتماعی ناشی از مذهب و از جانب جامعه به چشم می‌خورد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است که بین کشورهای اروپای غربی، در دو کشور فرانسه و آلمان، به نسبت، محدودیت مذهبی حکومتی و خصومت مذهبی بالایی مشاهده می‌شود.

یافته‌های موسسه پیو نشان می‌دهد که مسیحیان و مسلمانان در بیشترین کشورها مورد آزار مذهبی قرار می‌گیرند. از جمله در بیش از نیمی از کشورهای جهان مسیحیان مورد آزار مذهبی قرار می‌گیرند.

در این گزارش اضافه شده است که چون اسلام و مسیحیت دو مذهبی هستند که بیشترین پیروان را در جهان دارند (نیمی از جمعیت جهان به یکی از این دو مذهب معتقدند) این یافته بسیار معنادار است.

اما این دو گروه تنها کسانی نیستند که مورد آزار قرار می‌گیرند. یافته‌های پیو نشان می‌دهد که آزار مذهبی یهودیان در سال ۲۰۱۳ به بالاترین میزان خود در هفت سال پیش از آن رسیده است.