اسامي تعدادي از بازداشت شدگان گروه عرفان حلقه در حوادث ششم اسفند

کمیته گزارشگران حقوق بشر- هویت چند تن دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث ششم اسفندماه در جریان حمله ماموران امنیتی و انتظامی به تجمع فعالان گروه عرفان حلقه در مقابل دادگاه انقلاب تهران مشخص شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سجاد کاظمی، حسین کریم آقایی، علیرضا کیمیایی، حسین پرنده، مجید علی مددی، میلاد خراسانی و حسین معمر از بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه ششم اسفندماه هستند، که از وضعیت آنان خبری در دست نیست. تعدادی از بازداشت شدگان حوادث روز چهارشنبه فعلا با قرار وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در پی اعلام محاکمه دکتر محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، صد‌ها تن از حامیان وی و فعالان گروه عرفان حلقه در حمایت از وی در مقابل دادگاه انقلاب دست به تجمع زدند، اما با دخالت و یورش ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی این تحصن اعتراضی به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضین بازداشت شدند.

بر اساس اظهارات شاهدان، ماموران با شوکر و گاز اشک آور به تحصن‌کنندگان مقابل دادگاه انقلاب حمله کرده و آن‌ها را با باتوم و مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار دادند.

طی ماه‌های اخیر حامیان دکتر محمدعلی طاهری بار‌ها مقابل زندان اوین و مراجع قضایی دست به تحصن و تجمعات اعتراضی زده بودند، که مورد حمله ماموران و ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفتند.

محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه و سایمنتولوژی، تاکنون چندین بار توسط نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی بازداشت شده است؛ از جمله سال ۱۳۸۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، و سپس ۱۴ اردیبهشت۱۳۹۰ به اتهام «ارتداد، محاربه، توهین به مقدسات، فساد فی الارض و سب النبی».

ایشان طبق گزارش‌ها در ابتدا به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شد، تا اینکه چندی پیش رسانه‌های امنیتی و نظامی، از محکومیت وی به شش حال حبس تعزیری خبر دادند. خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران‌‌ همان زمان اعلام کرد که «پرونده افساد فی الارض» طاهری در دست بررسی است و «سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفت، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند.»

براساس اعلام خبرگزاری فارس، برای ۱۶ نفر از یاران طاهری و مربیان ارشد «عرفان حلقه» که بعد از دستگیری آقای طاهری راه وی را ادامه داده و کلاس‌هایی برگزار کرده بودند، در مجموع ۳۷ سال حبس و ۱۳۰ میلیون تومان جزا صادر شده است.

جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر، مبارزه‌ای جدی با کیش‌ها و آیین‌های معنوی «مغایر با اسلام سنتی» در پیش گرفته و بسیاری را بازداشت و تهدید و محکوم کرده است.