بیانیه تازه اتحادیه بین‌المللی انسان‌گرایان و درخواست لغو قوانین ضد کفرگویی

به دبنال سوءقصدهای خونین پاریس که به ترور ١٧تن از جمله ١٠روزنامه‌نگار هفته نامه “شارلی هبدو” انجامید، اتحادیه بین‌المللی هومنیستی “جنبش بین المللی انسان‌گرایان «تلاش تازه ای را در جهت لغو مجازات کفرگویی» یا کفرگویان آغاز کرده است.این سازمان طرفدار آزادی اندیشه، خواستار لغو کلیه قوانین علیه کفرگویی است.
اتحادیه بین‌المللی انسان‌گرایان و هواداران رعایت اخلاق، متشکل از گروه‌ها و سازمان‌های طرفدار آزادی اندیشه، سکولاریسم، خداناباوری و اخلاق‌گرایی انسانی، در بیانیه‌ای خواسته است تا کفرگویی از فهرست اقدامات قابل پیگرد قانونی در تمامی کشورها خارج شود.
این بیانیه، چند هفته پس از حمله مسلحانه به نشریه طنز “شارلی هبدو” در پاریس منتشر می‌شود که در جریان آن شماری از بهترین روزنامه‌نگاران سکولار فرانسه جان خود را از دست دادند.

کشتار روزنامه‌نگاران در پاریس، در ٧ ژانویه امسال، بار دیگر موضوع «مقدسات دینی» و آزادی بیان را درکانون بحث‌های گروه‌های آزاداندیش، فعالان اجتماعی و انسان‌گرایان و خداناباوران قرار داده است.

” سونجا اگرگس”، رئیس اتحادیه انسان‌گرایان و اخلاقگرایی بین‌المللی، با تأکید بر اینکه هدف این اتحادیه حمایت از اتکای رفتارها و معیارهای اجتماعی بر شواهد عینی و موازین اخلاق بشری است، گفته است که هدف از بیانیه کنونی، ایجاد هماهنگی و حمایت ازگروه‌ها و سازمان‌های محلی در کشورهای مختلف است که برای الغای قوانین ضدکفرگویی تلاش می‌کنند.

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو