گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان دیماه 1393‬‬‬‬‬‬

0کانون دفاع از حقوق بشر در ایرانg

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان دیماه 1393‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: مصطفی خداکرمی، حسین حقیقی، سام دادفر، فاطمه تابع بردبار

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان دیماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه ترین گزارش خود که در تاریخ 27 آگوست 2014، مطابق با قطعنامۀ ۲۵/۲۴ شورای حقوق بشر به شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره ای جهانی ایران٬ دولت نه توصیه در خصوص حقوق مذهبی، شامل تعهد به حمایت از آزادی عقیده و عبادت، گسترش حمایت به همه گروه های مذهبی، مبارزه با تحریکات نفرت مذهبی و اصلاح تمام قوانینی که علیه گروه های اقلیت تبعیض قائل می شوند را پذیرفت. با این حال، هیچ نشانه ای از پبشبرد این توصیه ها مشاهده نشده است. طبق گزارشات، در ژوئن 2014، حداقل 300 نفر که از مذاهب اقلیت پیروی می کنند، از جمله سه عضو فعال گروه یارسان و اعضای جنبشهای معنوی جدیدتر در زندان به سر می برند.

حداقل 126 بهایی در اوت 2014 در زندان به سر می برند و گزارشات ارائه شده بیانگر روند ناقص دادرسی در محاکمات، شامل دسترسی ناکافی به مشاورۀ حقوقی میباشد. چندﯾﻳن نفر مصاحبه شوندﻩ همچنین ادعا کردند  که وکلا غالبا از به عهده گرفتن وکالت

آنان به دلیل ترس از اقدامات تلافیجوﻳانه خودداری می کنند. جامعۀ جهانی بهائیان و رهبران کلیسای انجیلی ایران همچنین اضافه کرده اند که بسیاری از وکلایی که پرونده های حساس بهائیان و مسیحیان را قبول کرده اند یا خود زندانی شده اند و یا از کشور گریخته اند.

تخرﯾﻳب و ﻳا بستن اماکن مذھبی مانند گورستان ﻫا،٬ مراکز نیایش و کلیسا ها ﻫمچنان ادامه دارد.  در ماه مه 20014، علیرغم تقاضاﻫای جامعه و گروه های حقوق بشر، ماموران سپاﻩ پاسداران جمهوری اسلامی ﯾک گورستان بهایی را در شیراز تخرﯾﻳب کردند. علاوﻩ بر اﯾن،٬ حداقل 900 مقالۀ آنلاﯾﻳن به تروﯾﻳج باورھای بیگانه هراسی و یا معرفی پیروان آیین بهاییت به عنوان افرادی که از لحاظ سیاسی برانداز تلقی می شوند می پردازند، بین ژانویه و مه 2014.

در دسامبر 2013، یک فیلم مستند در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که ادعا می کرد جامعه بهایی از نزدیک به دولتهای خارجی و حکومت سابق ایران متصل است. در مصاحبه های دیگر که طبق گزارشات در ماه مه 2014 پخش شده اند، ادعا می شود که بهاییان جاسوس هستند. مطابق گزارشات، در ژوئن 2014 اعلامیه هایی ضد بهایی که در آنها ادعا می شده که خون بهایی بی ارزش است در شهر یزد پخش شده و طبق گزارشات دیگر، شعارهایی که با رنگ روی دیوارهای شهر یزد اسپری شده بود، خواهان مرگ بهاییت شده است.

دولت ادعا می کند کهﻪ سابقۀ منفی و تبلیغات فرقه ای” جامعۀ بهایی “باعث اﯾﻳجاد نفرت در بخشهای بزرگی از جامعه نسبت به آنها شده، اما حقوق شهروندی افرادی که فعالیت های تبلیغی را تحریک نمی کنند مورد احترام است” و وقایع فوق الذکر را در یزد انکار میکند.

حداقل 49 مسیحی پروتستان در حال حاضر در بازداشت به سر می برند که بسیاری از آنان به دلیل فعالیت در کلیساهای غیر رسمی خانگی دستگیر شده اند. طبق گزارشات در آوریل 2014 ماموران امنیتی به یک مراسم نیایش عید پاک در یم منزل شخصی در جنوب تهران حمله بردند و حداقل شش نفر را دستگیر کردند. ظرف دو تا سه سال گذشته، مقامات به نحو فزاینده ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده اند را بسته اند و کشیش های این کلیساها را به دلیل برگزاری مراسم نیایش به زبان فارسی و آنچه ادعا می شود ارائه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند، دستگیرکرده اند. مقامات به طور منظم وبسایت های مسیحی را مسدود می کنند.

نوکیشان مسیحی همچنان گزارش می دهند که گاهی اوقات در طول دوره بازداشت مورد آزار و اذیت روانی و جسمی شدید، از جمله تهدید به اعدام شده اند. بنا به گزارشات، در آوریل 2014، ماموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی (فرشید فتحی) را مورد ضرب و شتم قرار دادند، به نحویکه لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.

حداقل نه مسلمان صوفی یا درویش در حال حاضر در بازداشت به سر می برند. محدودیت های حقوق انجمن و اجتماعات مسالمت آمیز برای صوفیان از مراسم صرفا مذهبی آنان گسترده تر است. به عنوان مثال، در ماه مارس 2014، نیروهای امنیتی 326 درویش گنابادی که بیرون از ساختمان قوه قضائیه در تهران تجمع کرده بودند را دستگیر کردند. طبق گزارشات، آنان نسبت به مراقبت های پزشکی ناکافی ارائه شده به سه درویش زندانی و انتقال دو تن دیگر از دراویش زندانی به زندان رجایی شهر معترض بودند. همچنین تظاهرات مسالمت آمیز ماه مه 2014 در حمایت از اعضای زندانی جامعه دراویش گنابادی نیز توسط پلیس مورد حمله قرار گرفت.

همچنین طبق گزارشات، تهییج افراد علیه دراویش گنابادی نیز ادامه دارد. ادعا می شود که در ماه ژوئن 2014، رهبران مذهبی اعضاء جامعه دراویش را کافر و وهابی توصیف کردند.

طبق گزارشات حداقل 150 مسلمان سنی مذهب در حال حاضر به خاطر سازماندهی جلسات و فعالیت های مذهبی و یا پس از محاکماتی که اغلب گفته می شود با موازین بین المللی سازگار نیستند، در بازداشت به سر می برند. بسیاری از این افراد به جرایم امنیتی جدی متهم شده اند.

به گفته منابعی که منابعی که مایل هستند ناشناس باقی بمانند، 15 شهروند عرب که از شیعه به اسلام سنی گرویده اند در 21 فوریه 2013 هر یک به یک سال زندان محکوم شدند. بنابر به گزارشات، این افراد پس از دستگیری در 17 ژانویه 2012 به مدت 21 روز در مکان نامعلومی نگهداری شدند.   طبق گزارشات این افراد مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید شدند و تشویق شدند که به دنبال مشاوره حقوق نباشند. این منابع مدعی هستند که فعالیت های متهمان شامل سازماندهی نماز گروهی خصوصی، خواندن قرآن و فقه اسلامی در خانه های خود و انجام کارهای خیریه صرفا مذهبی بوده است. طبق گزارشات، این افراد به تبلیغ علیه نظام از طریق تریج وهابیت و سلفی گری، برگزاری نماز گروهی، تردید در مذهب رسمی کشور، تولید و توزیع کتاب های منحرف، برقراری ارتباط با عناصر سلفی-تکفیری (گروه هایی که دیگران را به ارتداد متهم می کنند) و شرکت در دوره های مذهبی عناصر سلفی-تکفیری متهم شده اند. هر یک از آنها در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و در آوریل 2014 برای اجرای حکم زندان خود احضار شدند.

گزارش شده است که خا نواده های چهار فعال عربی که در سال جاری اعدام شدند از انجام مراسم تدفین مناسب و از انجام مراسم عزاداری برای عزیزان خود بر اساس باورهای دینی خویش و مطابق با حقوق محفوظ بین المللی خود منع شده اند. یک خانواده دیگر از اخطار و آزار و اذیت توسط مقامات دولتی در زمانی که آنها می خواستند مطابق با اصول دینی و اسلامی شیعه اقدام به سوگواری برای آقای ستار بهشتی که در سال 2012 در زندان تحت شرایط مرموزی درگذشت بنمایند، گزارش داد.

جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش اخیر نماینده ویژه سازمان ملل بازتاب یافته رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات با هدف «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» مطرح می‌شود. خبرگزاری رویترز، اظهارات فروزنده ودیعتی، از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل، را منتشر کرده که خطاب به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان گفته است، انتقادات این کمیسیون از شرایط ایران به گفته او، به یک «برنامه بیهوده سالیانه» تبدیل شده است. وی سپس با حمله به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، او را متهم کرد که تحت تاثیر «سیاست خارجی برخی کشورها» به انتقاد از شرایط ایران می‌پردازد.  آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که از آغاز کار دولت حسن روحانی، آمار اعدام در جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این گزارش همچنین از رواج شکنجه در زندان‌های ایران حکایت می‌کند و نیز بیان می‌کند که اقلیت‌های مذهبی همچنان تحت آزار حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند.

به گزارش «محبت نيوز»، بر اساس پژوهش یک سازمان بین‌المللی، ایران و افغانستان جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان خشونت را علیه اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌کنند. همچنین اسلامگرايان بیش از دیگران به نقض آزادی مذهب می‌پردازند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی «کمک به کلیسای در خطر»، گزارش دوسالانه خود را منتشر کرد و هشدار داد که آزادی مذهب در جهان در فاصله سال‌های ٢٠١٢ تا ٢٠١٤، شدیدن کاهش یافته است. در گزارش بیست کشور در دسته کشورهایی قرار داده شده‌اند که کمترین میزان آزادی مذهب در آنها وجود دارد. در میان این بیست کشور، در چهارده کشور آزار و اذیت‌های مذهبی از سوی مسلمانان تندرو اعمال می‌شود که ایران، افغانستان، عراق، سوریه و یمن جزو آنها هستند. این سازمان غیردولتی همچنین تأکید می کند در کشورهایی که مسیحیان در اقلیت هستند همچنان مورد بیشترین آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس‌از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک ‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

به گزارش کلمه، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به تخریب تعدادی واحد مسکونی در شهر درگهان توسط سازمان منطقه آزاد، گفت: عده‌ای به بهانه مبارزه با قاچاق با حمله مسلحانه مردم را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهند و عده‌ای هم از این فضا سو استفاده و برای تخریب خانه‌های مردم اقدام می‌کنند این در حالی است که خیلی از این منازل مدارک قانونی و سند مالکیت داشته و به مسئولان سندهای خود را ارائه کردند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، جایزه تلاش‌گر حقوق بشر درسال ۱۳۹۳ به پاس تلاش‌های بی وقفه و پیگیرانه مولوی عبدالحمید درسال‌های گذشته برای برقراری روابط آشتی جویانه بین اقوام و گرایش‌های مختلف مذهبی در استان سیستان و بلوچستان به این روحانی برجسته اهل سنت تعلق گرفت.

به گزارش شار نیوز، علما و ائمه جمعه اهل سنت شهرستان سقز در نشستی مشترک با فرماندار ، شهردار و رئیس آموزش و پرورش این شهرستان سنی نشین از تبعیض های موجود بر اهل سنت گلایه کردند.علمای اهل سنت سقز در انتقادات خود گفتند: علی رغم تاکید مسئولان و عملای شیعه وسنی بر وحدت مسلمین، هنوز کسانی هستند که از هر فرصتی برای توهین به اهل سنت استفاده میکنند. از جمله این محسن قرائتی  که در کتاب خود به تکفیر هر تفکری غیر از شیعه پرداخته است.

کیهان لندن یکی از قدیمی ترین رسانه های خبری ایرانیان خارج از کشور با انتشار گزارشی از تداوم و افزایش تبعیض و ستم ها در حق اهل سنت ایران انتقاد کرد.در این گزارش با اشاره به گذشت دو سال از اعدام شش زندانی اهل سنت کُرد آمده است: با توجه به اینکه اهل سنت یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های مذهبی ایران هستند و حدود یک سوم جمعیت ایران و حتا اکثریت چند شهر بزرگ را تشکیل می‌دهند اما همواره در معرض بیشترین تبعیض و سرکوب از سوی حکومت قرار داشته‌اند.این گزارش می افزاید: اهل تسنن که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین و نخستین مذهب جهان اسلام است، قربانی سیاست‌زدگی‌ها و سرسپردگی‌های سران و کارورزان قضایی جمهوری اسلامی هستند

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در مقاله ای به قلم نجمه برزگمهر که از سنندج در استان کردستان ایران گزارش شده، نوشته که روحانیون اهل سنت ساکن استان کردستان از اینکه امامان مساجدشان توسط مقامات شیعه در تهران بر گزیده می شوند ناراضی اند، و آن را نشانه ای از دخالت دولت در اداره مدارس مذهبیشان تلقی می کنند.گرچه قانون اساسی ایران برای جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری اهل سنت ، آزادی و فرصتهای مساوی شغلی را تضیمن کرده، اما آنها بخاطر مذهبشان از برخی حقوق شهروندی  کماکان محروم هستند، مانند نبود مسجد اهل سنت در پایتخت ایران و الزام پیروی از تقویم شیعه که برگزاری برخی از مراسم مذهبی را دشوار می کند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزاد شهر در خطبه های نماز جمعه 12 آذر گفت: تنها راه رسیدن به وحدت واقعی عدم اهانت به مقدسات یکدیگر است. وی افزود: از مراجع عظام خواستاریم تا به حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت فتوا دهند و تنها بر سر دادن شعار وحدت بسنده نکنند.

به گزارش «محبت نيوز»، در شهر قم راهپیمایی کم‌سابقه‌ای همراه با شعار‌های تند علیه سه خلیفه اهل تسنن برگزار شد ! رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند، راهپیمایان از هواداران صادق شیرازی٬ روحانی تندروی شیعه بوده‌اند که به مناسبت نهم ربیع با حضور در خیابان علیه سه خلیفه اهل سنت شعار داده‌اند.گروهی از شیعیان معتقدند عمر بن خطاب٬ خلیفه دوم اهل سنت (فرمانده حمله اعراب به ايران) در روز نهم ربیع‌الاول کشته شده‌و به همین مناسبت اقدام به برپایی جشن و پایکوبی می‌کنند.

حکام مولوی نقشبندی و همراهانش بنابر رای دیوان عالی کشور نقض شده اند. بر اساس احکام صادر شده از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست ماه گلی مولوی فتحی محمد نقشبندی، به ۱۵ سال زندان و تبعید به خلخال، مولوی عبدالغفار نقشبندی، به ۱۳ سال حبس و تبعید به اردبیل، ملک محمد آبادیان، جواد آبادیان، جابر آبادیان و نظام الدین ملازاده به اعدام محکوم شده بودند.

تاکید مولانا گرگیج بر پایبندی به هویت و مذهب مولانا محمدحسین گرگیج در جمع پرشور نمازگزاران شهرستان هیرمند از توابع سیستان در استان سیستن و بلوچستان با تأکید برضرورت حفظ وحدت از سوی همه اقشار و مذاهب گفت: لباس و زبان ما برای ما ارزشمند است اگر سیستانی، سیستانی نماند سیستانی نیست.

زندانیان عقیدتی اهل سنت به مناسبت گذشت 2 سال از اعدام چند زندانی سنی طی نتمه ای نوشتند، دو سال از اعدام شش زندانی عقیدتی اهل سنت کرد که بصورت خیلی مظلومانه در زندان مواد قزل حصار اجرا شد گذشت. ۶ جوانی که جرمی جز عقیده پاک توحید و یکتا پرستی و تبلیغ برای ان و دفاع از مظلومیت اهل سنت و توهیناتی که به عقاید اهل سنت شده بود نداشتند.اعدامی مخفیانه و با اتهاماتی واهی؛ انها فکر کردن با اعدام عزیزانی که نمونه اخلاق و انسانیت بودند و به اعتراف مسولین زندانهای رجایی شهر و قزل حصار این زندانها تا بحال همچین انسانهای با شرافت و ارام و متدینی به خود ندیده، همه چیز تمام شده؛ غافل از اینکه چنین اعدامهایی باعث می شود مظلو میت جامعه اهل سنت که همیشه از دید جوامع بین المللی پنهان بوده و کسی ان را مورد توجه قرار نمیداد بیشتر نمایان گردد و به این نتیجه برسند که زندانیان گمنام و بی گناه زیادی هستند که نیاز است دوربینها را به سوی انان متوجه سازند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شورش آینه بوکانی و سالار سعیدی که ٩٠ روز پیش در مهاباد بازداشت شده‌اند، تاکنون در بازداشت نیروهای اطلاعاتی بسر می‌برند. این دو سیزدهم مهرماه در منزل مسکونی خود در مهاباد بازداشت و بلافاصله به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده‌اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نوربخش صالحی، سروان و شیر محمد زمانی ، از تاریخ 14 آذر ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و تا کنون با گذشت یک ماه هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگه داری انها نیست.

با گذشت یک روز از بازداشت دستکم 30 نفر از شهروندان بلوچ اهل نصیر آباد سرباز، فرمانده انتظامی  سیستان و بلوچستان از آنها به عنوان “باند تروریستی بزرگ” نام برد که از منظر آگاهان جامعه این مساله خطر اعدام این افراد را در نبود روند شفاف قضایی بالا می برد.سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان  دوشنبه 15 دیماه گفت: پلیس در یک عملیات ضربتی که دو شب گذشته به وقوع پیوست موفق شد تا 12 سرکرده اصلی یک باند تروریستی را دستگیر کند.وی مدعی شد: “این گروهک از سال 88 تاکنون موجب بسیاری از ناامنی‌ها در سطح شهر‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان شده بود و ده‌ها عملیات تروریستی نیز توسط این باند مخوف برعیله نیروی انتظامی، مردم بی‌گناه، معلمان و کارمندان دولتی صورت گرفته است.

به گزارش هرانا، روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۲ تن از جوانان مهابادی که برای تفریح از شهر خارج شده بودند توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. اسامی این افراد عبارت است از: محسن دریانوش، شهاب زرین، مجید خاکدان، کامیل نجاتی، رضا مکری، رضا سلطانی آذر، نادر رسولی، منصور حسین‌زاده، منصور نادری، صدیق کاکه ممی، جلیل بدوی و احمد دهناد.طی روز دوشنبه ۲۹ دی ماه بستگان این بازداشت شدگان در مقابل اداره اطلاعات مهاباد دست به تجمع زده و خواهان روشن شدن وضعیت ایشان شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، هفت زندانی عقیدتی اهل‌سنت به نام‌های ایوب کریمی ؛ انور خضری؛ داود عبداللهی ؛ کامران شیخه؛ خسرو بشارت ؛ قاسم ابسته و ماموستا فرهاد سلیمی که در آذر و دی ۸۸بازداشت شده‌اند، تاکنون بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برند. این هفت زندانی همگی اهل شهرستان مهاباد از توابع آذربایجان غربی بوده و تا این تاریخ چندین بار به دادگاه احضار شده ولی حکمی برایشان صادر نشده است.

ماموران امنیتی  صبح روز جمعه 19 دی با بستن ورودی های خیابان منتهی به نماز خانه پونک اهل سنت در تهران از ورود نماز گزاران به این نمازخانه و برگزاری نماز جمعه ممانعت کردند. در اقدامی مشابه ماموران شهرداری تهران نمازخانه مرکزی سنی‌ها در آن شهر را مهروموم و تعطیل کرده‌اند.شاهدان عینی گفته‌اند که ماموران شهرداری صبح روز شنبه، ۲۷ دی، به محل نمازخانه سنی‌ها در منطقه پونک در تهران رفته و با جوشکاری تمام ورودی‌های نمازخانه، آن را مهروموم کرده‌اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، افراد مسلح ناشناس با خودرو پژو ۴۰۵ در خیابان انقلاب (مقابل اداره جهاد کشاورزی خاش) یکی از ریش سفیدان طایفه براهویی را به رگبار گلوله بستند و از محل متواری شدند.در این تیراندازی” آقای محراب براهوی” یکی از ریش سفیدان طایفه براهویی و فرزندش مورد هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند. هنوز انگیزه فرد یا افراد در خصوص این ترور مشخص نشده است.

یک مقام مسوول در شهرستان سرباز در گفت و گو با ایرنا گفت: دو فرد مسلح ناشناس سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت در روستای نصیرآباد شهرستان سرباز، در اقدامی تروریستی دو نفر از ساکنان این روستا را به شهادت رساندند و متواری شدند. وی گفت: ‘عیسی شهرکی زاد’ معلم بومی ساکن در روستای یادشده به همراه ‘ادهم صبوری ‘ از اعضای بسیجی بلوچ اهل سنت، هنگامی که در صف نانوایی بودند، با تیراندازی دو فرد مسلح موتورسوار به شهادت رسیدند.

در ادامه فشار نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بر اعضای مکتب قرآن، یکی از دبیران تربیت بدنی شهر بانه از آموزش و پرورش اخراج شد.اوایل شهریورماه سال جاری فریده بهاری دبیر تربیت بدنی مدارس دخترانه شهرستان بانه به هسته گزینش اداره آموزش و پرورش استان کُردستان احضار و سرانجام پانزدهم آذرماه از اداره آموزش پرورش اخراج گردید.علت اصلی اخراج این دبیر کُرد، “عدم شرکت در انتخابات وراهپیمایی‌ها، عدم اعتقاد به ولایت فقیه و پیرو مکتب قرآن” اعلام شده است.

ابراهیم قدیری كه در اوایل سال ١٣٩٣ در شهر مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام فعالیت‌های مذهبی و حمایت از زندانیان عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی شهر، به 5 سال زندان محكوم شد. گفته شده ماموستا ابراهیم قدیری پیش‌تر در اسفندماه ١٣٨٩ بازداشت و در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به دو سال زندان محکوم شده بود. وی پس از سپری کردن این حکم در زندان رجایی شهر، در زمستان ١٣٩٢ از زندان رجایی شهر آزاد شد.

جعفر غفوری فعال اهل سنت برای اجرای محکومیت شش ماهه به زندان مهاباد معرفی شد.وی اولین بار در سال هشتادو هشت بازداشت شد و توسط قاضی مقسیه به سه سال زندان محکوم شده بود و پس از اتمام محکومیت از زندان رجائی شهر ازاد شد. این فعال کرد در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام اقدام عیله امنیت ملی و دفاع از زندانیان عقیدتی اهل سنت کرد در زندان رجائی شهر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سپیده دم روز شنبه۶ دی ماه سه زندانی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.ی کی از این زندانیان بهرام بلوچی نام داشت که به اتهام محاربه و فساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود و زندانی دیگر محمد پاسبان نام داشت که به اتهام مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. از نام و اتهام نفر سوم تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی بدست نیامده است.

سلمان کتری زاده به قید وثیقه آزاد شدبه گزارش کمپین فعالین بلوچ سلمان کتری زاده طلبه دارالعلوم مکی زاهدان که روز پنجشنبه 20 آذر 93 در مسیر خاش به سراوان بازداشت شده بود  روز یکشنبه 28 دی به قید وثیقه آزاد شد. یک منبع مطلع در این زمینه گفت: “سلمان کتری زاده که توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود با تلاش و پیگیری پدر و معتمدان محلی به قید وثیقه زمینی به ارزش 150 میلیونی آزاد شد”

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 47 مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده 7 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 2 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 1 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 3 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 2 مورد
آغاز دوره محکومیت زندانیان 1 مورد
محکومیت به زندان 1 مورد
اجرای حکم اعدام 3 مورد

 

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیدی و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس‌ازآنقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در خردادماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

جرس: بعد از گذشت 15 ماه از کشته شدن عطاالله رضوانی شهروند بهایی ساکن بندرعباس، بازپرس پرونده می گوید: ” سرنخی از قاتل پیدا نکردیم از بیت المال دیه بگیرید.”به گزارش جرس، عطاالله رضوانی دوم شهریور 1392 در شهر بندرعباس ربوده شد. یک روز بعد جسدش در یکی از جاده های حوالی بندرعباس درون ماشین شخصی اش در حالی که گلوله ای به سر او شلیک شده بود، یافت شد. او بارها توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بندرعباس تهدید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، طی نمایشگاه اپتیک تهران که در خیابان وصال تحت عنوان «تاپکس» برگزار شد، از شرکت عینک فروشان و وارد کنندگان بهایی در نمایشگاه ممانعت به عمل آمد و از قرفه دارانی که کارمند بهایی داشتند خواسته شد کارمندان بهایی خود را مرخص کنند.

خبرگزاری فارس در مصاحبه‌ای از قول آیت الله موسوی بجنوردی، در سایت خود چنین آورده بود که بهایی‌ها حقوق شهروندی ندارند و در تحصیلات آزاد نیستند، چون اینها ضد اسلام اند. دراین جا مطالبی به ذهنم رسید که ذکر آن را محضراستاد لازم می دانم. البته احتمال این را باید داد که خبرگزاری فارس مصاحبه را کم یا زیاد منتشر کرده باشد، زیرا از آیت الله بجنوردی با نگاه ونگرشی که به فقه دارد، بعید می نماید که حقوق شهروندی را با آیین وعقیده خلط نماید .طبیعی است که عقاید وادعای بهاییت نزد ما مسلمین مردود است و هیچ مسلمانی باور آن‌ها را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ماموران اداره اطلاعات شهرستان آباده (حوالی شیراز) در روز دوشنبه ۸ دی ماه حوالی ساعت ۵ بعد از ظهر به منزل یکی از شهروندان بهایی به نام فرشید رستگار مراجعه کرده و پس از آنکه خود را پشت در، نامه رسان معرفی نموده که نامه‌ای برای صاحبخانه آورده‌اند وارد منزل می‌شوند.ماموران پس از بازرسی منزل، فرشید رستگار و چند نفر از حاضرین که همگی از دانشجویان بهایی دانشگاه مجازی بهاییان ایران بودند را بازداشت می‌کنند.

نزدیک به دو ماه است که در اهواز جسد یک بهائی در سردخانه نگاه داشته شده است زیرا مقامات محلی از دادن اجازه دفن وی خودداری کرده‌اند.شامل بینا در روز ۲۸ اکتبر از دنیا رفت اما علی‌رغم درخواست‌‎های خانواده‌‎اش و دیگران، که به مقامات متعددی از استاندار تا امام جمعۀ شهر بدون هیچ نتیجه‌‎ای ارائه شده، جسد او همچنان دفن نشده است. واقعیتی که درد و اندوه خانواده را تشدید می‌‎کند این است که قبرستان بهائیانِ شهر اخیراً توسط مقامات بسته شده، در ورودی محوطۀ قبرستان جوش داده شده و جلوی آن دیواری کشیده شده است.

به گزارش هرانا، نورا مسمی دانشجو رشته مهندسی کامپیو‌تر گرایش نرم افزار دانشگاه سراسری مازندران نوبت روزانه ورودی ۹۳ پس از گذراندن یک ترم درهنگام دریافت کارت ورود به جلسه امتحان آخر ترم از تحصیل محروم شد.

سوسن تبیانیان، گفت: «تحمل انفرادی تحمیلی زندان سمنان برای زندانیان بهایی یک اقدام کاملا غیر قانونی است». او که نامه عدم تحمل کیفر هم از سوی پزشک معالجش دارد در این باره می‌افزاید قصد دارد این ماجرا را در طول دوران زندانش پیگیری کندسوسن درباره احضارش به ایران وایر می‌گوید: “روز بیست و ششم آذرماه آقایی به نام غریب شاهی از اجرای احکام سمنان به همسرم زنگ زد و گفت که من باید به آنجا مراجعه کرده و احضاریه‌ام را دریافت کنم. آن‌ها تاکید کردند که تا روز شنبه بیست و نهم آذرماه برای معرفی خودم وقت دارم این در حالی است که به من به خوبی از مفاد قانونی در این رابطه مطلعم و می‌دانم از زمان احضار برای اجرای حکم به مدت ۲۰ روز وقت دارم.”

جمال‌الدين خانجانی زندانی ۸۲ ساله و از رهبران جامعه بهایی، صبح روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، به دلیل عارضه قلبی به بیمارستانی در تهران منتقل شدجمال‌الدين خانجانی از رهبران جامعه بهایی در ایران، چندی پیش عمل استند قلب داشته و به توصیه پزشکان معالج مبنی بر اینکه باید در محیطی کاملا آرام و تحت مراقب‌های پزشکی نگهداری شود، صبح امروز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۳، به بیمارستان پارس تهران منتقل شد. گفته شده این زندانی کهنسال ماه‌ها از ناراحتی‌های جسمی و بیماری در رنج است.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 1 مورد
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 2 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 1 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

ایران ادعاهای محمد علی آق‌جا، عامل سوء قصد سال ۱۹۸۱ به جان پاپ ژان پل دوم را مبنی بر اینکه از آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، برای کشتن رهبر کاتولیک‌های جهان دستور گرفته بوده، تکذیب کرد. محمد علی آق‌جا، شهروند ترکیه، این هفته در مصاحبه‌ای با تلویزیون صربستان ادعاهایی را که در کتاب خود “به من وعده بهشت را دادند؛ زندگی من و حقایق پشت پرده ترور پاپ” بیان داشته بود،تکرار کرد.آق‌جا گفت ارتباطی که با ایران داشته را برای پاپ ژان پل دوم تشریح کرده بوده است.

گزارشی با عنوان مصائب مسیحیان در سال 2014 حاکی از آن بوده است که در ایران مسیحیان ایرانی که اکثرا از نوکیشان مسیحی هستند نیز تحت آزار و اذیت توسط حکومت قرار گرفتند البته این مسله جدیدی نیست که نوکیشان مسیحی در ایران پس از سر کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی همه روزه تحت جفا و شکنجه میباشند در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ برابر با پنجم مارس ۲۰۱۴ هجوم نیروهای امنیتی به تعدادی از مسیحیان در اطراف شهر شوش که منجر به بازداشت و زندانی شدن سه تن  از خادمین کلیسای ایران به نامهای  امین خاکی و  حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء) که لازم به ذکر میباشد»حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء)» در اوائل ماه دسامبر ۲۰۱۴ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده اند.

کلیسای گئورگ مقدس سال‌هاست در بی‌توجهی مسئولان به مرگ و نیستی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بخش‌های مختلف آن شرایط اضطراری پیدا کرده و نیازمند مرمت و بازسازی است. مسئولان میراث فرهنگی تهران اما به هیچ کدام از مکاتبه‌های سرپرست موزه ارمنیان تهران پاسخی نمی‌دادند. این بنا حالا بار کهنه‌گی را بر دوش می‌کشد.خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- کلیسای سورپ گئوک مقدس تهران تاریخی به قدمت صفوی دارد. بنایی در خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام الدوله. بنایی که در 19 تیر ماه 57 بخشی از بناهای فهرست میراث فرهنگی شده است.حالا آخرین بازدید احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر از این بنا حکایت از شرایط نامناسبی دارد.

به گزارش آژانس خبر مسيحيان ايران «محبت نيوز»، در واپسين روزهای سال ٢٠١٤ ميلادی خبر حادثه هنرمند مسیحی “ژيلبرت هوسپيان مهر” دل بسياري از هم ميهنان مسيحی را آزرد. نام ژيلبرت برای بسياری از مسيحيان ايرانی مترادف با نواهای شاد در ستایش خداوند است. كمتر مسيحی ايرانيست كه با نواهای پرستشی ژيلبرت خدای خود را تاکنون ستايش نكرده باشد. در پی این حادثه، زندانیان مسیحی برای بهبودی و شفای کامل«ژیلبرت» دعا کردند.

به گزارش «محبت نیوز»، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران نخستین روز از سال نو میلادی را در حالی به دیدار سالمندان مسیحی رفت که ماموران امنیتی حکومت خانه به خانه تلاش می کنند تا از جشنهای کریسمس و سال نومیلادی توسط نوکیشان مسیحی جلوگیری کنند و در این رابطه  کشیش ” ویکتور بِت تًمرز” ازکشیشان آشوری کشورمان بهمراه دو تن دیگر از نوکیشان مسیحی را بازداشت کرده اند.

آقای روحانی در این پیام که در خبرگزاری های ایران انتشار یافت، گفته است “جهان امروز،بیش از هر زمان دیگر، به پیام صلح و عدل و آزادی پیامبران الهی نیازمند است”. او افزوده است که اندیشمندان جهان اسلام و مسیحیت وظیفه دارند “در برابر تحریف خشونت آمیز دین خدا بایستند.

كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 7 دي 93: زنداني سياسي محكوم به اعدام زانيار مرادي به مناسبت سال نوي ميلادي اقدام به انتشار پيامي كرده است كه در آن از جمله نوشته است: ”آمنه مادرم برایم نامه نوشته و گفته: «زانیار من فرزند ملت است» او به من افتخار می‌کند و می‌گوید هرچه در زندان هستی و رنج می‌کشی و در حال مبارزه هستی، من هم در بیرون از زندان با تو سهیم هستم؛ چه در مبارزه‌ات چه در مقاومت و رنج کشیدنت. مادرم می‌گوید ما باید به وظیفه‌ای که در برابر ملت داریم عمل کنیم.”

منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» گفت ویکتور بت تمرز، کشیش آشوری و رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی تهران غروب پنجم دی ماه در منزلش به همراه دو تن از مهمانانش توسط نیروهای امنیتی به اتهام نامشخص بازداشت شد. علت بازداشت آنها تاکنون مشخص نشده با این حال ماموران در زمان ورود به خانه اظهار کرده اند که دستگیری آنها به دلیل شرکت در تجمع غیرقانونی بوده است. منظور از تجمع غیرقانونی، شرکت در مهمانی شب کریسمس بوده است. به گفته منصور برجی، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی تهران به مناسبت کریسمس، غروب پنجم دی ماه در خانه اش مهمانی داشته است و مهمان ها شهروندان زرتشتی، مسلمان و نوکیشان مسیحی بوده اند.

گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان موسوم به “درهای باز” از وضعیت مسیحیان در ۵۰ کشور نشان می‌د‌هد که ۱۰۰ میلیون عیسوی به دلیل اعتقادات دینی خود تحت فشار و آزار قرار دارند. ایران در میان ده کشور نخست فهرست، در مقام هفتم قراردارد. نهاد “درهای باز” روز سه‌شنبه (۶ ژانویه/۱۶ دی) فهرستی از ۵۰ کشور جهان را منتشر کرد که در آن‌ها مسیحیان مورد آزار و تبعیض و پیگرد قرارمی‌گیرند. این فهرست جمع‌بندی گزارش‌ها و شواهدی است که از اول نوامبر ۲۰۱۳ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ دسته‌بندی و مستند شده‌اند.نام ایران در ده کشور صدر این فهرست به چشم می‌خورد. کره شمالی در مقام اول جدول قرار دارد و سومالی، عراق، سوریه، افغانستان، سودان، ایران، پاکستان، ارتیره و نیجریه در مقام‌های دوم تا دهم جای گرفته‌اند. وضعیت مسیحیان ایران از مسیحیان پاکستان نیز بدتر گزارش شده است.

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» کشیش زندانی سعید عابدینی به دلیلگفتن واقعیتها و شرایط غیر انسانی زندان طی یک مکالمه تلفنی از پیش برنامه ریزی شده توسط وزارت خارجه رژیم ولی فقیه  به سفارت سوئيس(حافظ منافع امریکا در ایران) مورد توهین و بدرفتاری بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفت. روز یکشنبه ۲۸ دی ماه حوالی ساعت ۱۱:۰۰ بازجویان وزارت اطلاعات کشیش زندانی سعید عابدینی را از بند ۴ سالن ۱۲ به بند سپاه منتقل کردند.در آنجا بازجویان وزارت اطلاعات به وی اطلاع دادند که او قرار است با سفارت سوئیس( حافظ منافع امریکا در ایران) در تهران مکالمه تلفنی داشته باشد.بازجوی وزارت اطلاعات  و یکی از کارکنان وزارت خارجه در کنار وی حضور داشتند و از وی خواسته بودند که از« وضعیت  زندان شکایت نکند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ابرهیم فیروزی نوکیش مسیحی که در آخرین بازداشت خود، ۳ شهریور ماه سال ۹۲ بازداشت شد، پیشتر از سوی دادگاه انقلاب رباط کریم به یک سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان سرباز محکوم شده است. این حکم به دلیل بازداشتهای قبلی وی صادر شده بود و با احتساب ایام بازداشت قبلی و طبق تعیین وضعیت زندان در تاریخ ۲۳ دی ماه جاری محکومیت زندان آن به پایان رسید.

اﻣﻴﻦ ﺧﺎﻛﻲ اﺯ ﺧﺎﺩﻣﻴﻦ ﻛﻠﻴﺴﺎﻱ اﻳﺮاﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ اﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﻮاﻟﻲ ﺷﻬﺮ ﺷﻮش ﺗﻮﺳﻄ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ اﻣﻨﻴﺘﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاﻩ ﺗﻌﺪاﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ اﺯ ﻧﻮﻛﻴﺸﺎن ﺑﺎﺯﺩاﺷﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻃﺒﻖ اﺧﺒﺎﺭ ﺭﺳﻴﺪﻩ اﺯ ﻓﻌﺎﻟﻴﻦ ﻣﺴﻴﺤﻲ ﺩاﺧﻞ اﻳﺮاﻥ به «خبرگزاری صدای مسیحیان ایران » روز شنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۳با قید وثیقه ﺁﺯاﺩ ﺷﺪ.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری 3 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 1 مورد
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت و یا صدور قرار وثیقه 1 مورد

 

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

به گزارش مجذوبان نور، گروهی از افراد خودسر در قالب هیاتی موسوم به «حسن جان» در کرج با قصد ایجاد تشنج در منطقه و تحریک شرکت کنندگان عزاداری‌های ماه صفر، سخنرانی‌هایی را با موضوع فرق انحرافی و ضاله ترتیب داده و پسترهای تبلیغاتی آن را در مقابل حسینه دراویش گنابادی در این شهرستان نصب کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، روز جمعه، ششم دی، در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره برخورد با دراویش در سال‌های اخیر گفت: آنها اتفاقات ناگواری بود و مصلحت نبود اتفاق بیفتد و بعد هم تکرار نشد.

به گزارش مجذوبان نور، سرهنگ عبادی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کوار، یکی از دراویش گنابادی ساکن این شهرستان، به نام آقای کاظم دهقان که عهده دار برگزاری مجالس درویشی در این شهر است را احضار و با لحن تهدید آمیزی نسبت به ادامه برگزاری این مراسم های هفتگی هشدار داد.

در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
فرا فکنی و حاشیه سازی 2 مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است. اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یارسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یارسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گزارش نیسان نیوز، در حالی که پیروان آیین یارسان در شهرستان کرمانشاه فراخوان برگزاری شب‌شعری را داده بودند که در آن، تمامی شاعران یارسان منطقه‌ی کرمانشاه حضور یافته و اشعاری در مدح شخصیتهای دینی یارسان قرائت کنند، اما استانداری کرمانشاه، با برگزاری این شب‌شعر در یکی از سالنهای فرهنگی وابسته به استانداری کرمانشاه مخالفت کرده است. در ادامه‌ی این گزارش آمده است: به این فعالین یارسانی اعلام شده، تنها می‌توانند در حدود روستاها، فعالیت تبلیغی خود را انجام داده و چنین شب‌شعرها و مراسماتی را برگزار کنند و چنین مجوزی در شهر کرمانشاه به آنها داده نمی‌شود.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
جلوگیری از برگزاری یا برهم زدن مراسم مذهبی 1 مورد

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

رئیس کمپین بین‌المللی حمایت از محمدعلی طاهری، شهناز نیرو منش، عنوان داشت که به رسمیت شناختن دیکتاتوری مذهبی و بی قانونی‌های شکل گرفته به اسم دین، مرزی بین خودی و غیرخودی است. بهائی باشی یا مسیحی، درویش باشی یا یهودی، سنی باشی یا حتی شیعه فرقی نمی‌کند اگر خط قرمزها را نادیده بگیری و سرخم فرود نیاوری، غیرخودی و مرتد خوانده می‌شوید. محمدعلی طاهری که از او به عنوان بنیان‌گذار طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سایمنتولوژی و نظریه‌ پیوند شعوری که موسسه فرهنگی هنری «عرفان حلقه» را در دهه ۸۰ شمسی به ثبت رسانده، از جمله قربانیان حکومت دینی جمهوری اسلامی است.

به گزارش هرانا صبح روز يكشنبه هفتم ديماه نزديك به دویست نفر از هواداران زنداني سياسي محمد علي طاهري در مقابل زندان اوین دست به تجمع زده و خواستار  آزادی استاد طاهری شدند. اين در حالي است كه نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي اين تجمع را به شدت تحت نظارت و كنترل داشتند. بقرار اطلاع محمدعلی طاهری پس از اعتصاب‌ غذا در زندان دچار ناراحتی قلبی شده و در شرايط وخيمي به سر مي برد و چندين بار به حالت اغما رفته و در حال حاضر تحت مراقبت ويژه پزشكان قرار دارد. امري كه موجب نگراني و خشم فعالين و هواداران اين زنداني سياسي شده و عامل تجمع روز گذشته آنان بوده است.

به گزارش كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 14 دي 93 : روز شنبه 13 دیماه شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری دست به یک تجمع اعتراضی در برابرزندان اوین زدند. این تجمع توسط مأموران امنیتی و انتظامی با ممانعت مواجه شد.
یکی از شرکت کنندگان در تجمع گفت: «وقتی که به جلوی زندان اوین رسیدیم با حضور گسترده نیروهای امنیتی مواجه شدیم که اجازه شکل‌گیری تجمع را نمی‌دادند. مأموران امنیتی که از قبل با لباسهای شخصی یا لباس نیروی انتظامی در آنجا حضور داشتند، با ایجاد ایست بازرسی و جلوگیری از تردد خودرو‌ها سعی در جلوگیری از تجمع داشتند و تعدادی از نیروهای مستقر در آنجا مدام در حال فیلم‌برداری و گرفتن عکس از شرکت کنندگان در تجمع بودند.

 جمع کثیری از همراهان عرفان کیهانی ( حلقه )  در حمایت و همراهی با اعتصاب غذای استاد محمد علی طاهری تا زمان دستیابی ایشان به حداقل حقوق حقه و قانونی، مبادرت به روزه اعتراضی نموده اند.

محمد علی طاهری، پس از نزدیک به ۲ ماه اعتصاب غذا، به عارضه قلبی دچار شده و شرایط جسمی نامناسبی دارد. وی در پی ضعف شدید جسمی، به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت، دچار عارضه جدی قلبی شد، که البته پزشکان موفق شده‌اند ایشان را احیا کرده و به زندگی بازگردانند.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
محرومیت از حقوق شهروندی 2 مورد
اعتصاب (غذا،ملاقات یا امتناع از درمان) 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

01 02 03 04 05 06